Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

Så skapar du rätt content med insikter från sök och mätning

TIPS OCH RÅD. SEO-specialisten Vincenza La Starza om hur du fixar rätt content till din webbplats.


Publicerad: 21 Oktober 2015, 10:24
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:25

Ämnen i artikeln:

SEO

Content och innehållsmarknadsföring är fortsatt heta begrepp. Vi strävar ständigt efter att skapa det där fantastiska innehållet som går viralt och skapar rubriker. Vad vi dock ofta glömmer bort i innehållsträsket är att blicka tillbaka och faktiskt ta oss en titt på det innehåll vi redan skapat och hur det presterar i förhållande till vår målgrupps behov. Låt mig ta det från början.

Våra behov uttrycks i sök

Varje dag görs över 40 miljoner sökningar på Google bara i Sverige. Bakom varje sökning finns ett behov av att hitta det rätta och bästa tänkbara svaret. Det är i sökrutan vi talar om vad vill letar efter och på vilket sätt vi gör det. Ett viktigt första steg när det kommer till digitalt content är därför att ta hjälp av insikter från sök och mappa upp målgruppens sökbeteende - hur söker man i just er bransch från det att man får kännedom om era produkter eller tjänster till att man faktiskt konverterar? Hur ser sökmönstret ut efter konvertering? Att mappa upp hela kundresan lägger en grund för vilken typ av innehåll en webbplats måste tillhandahålla.

Revidera och sätt mål

Efter att man har skapat sig en bild över hur sökbeteendet ser ut är det dags att titta på vilka sökfrågor och behov man täcker in idag. Här börjar hästjobbet, för det räcker inte bara att konstatera att innehållet finns – vi måste även bedöma hur pass väl det tas emot av besökarna. Stannar de kvar och tar del av innehållet eller bouncar de snabbt tillbaka? Leder besöket till konvertering eller annat uppsatt mål?

För att bestämma en sidas "värde" finns det en mängd data att ta hjälp av. Bland de vanligaste tillhör: besök från olika trafikkällor, sidvisningar, tid på sidan, bounce rate, sociala delningar, länkar från andra webbplatser, ranking i sökmotorer eller rena konverteringar. Sätt upp ett tydligt mål för varje sida och lägg sedan en strategi för hur sidan ska nå dit. Det kan innebära mer text, omskrivning eller strukturering, bilder, videos eller en översyn av sidans titel och meta beskrivning.

Radera, slå ihop, uppdatera och skapa nytt

De allra flesta webbplatser som varit med ett tag har under åren samlat på sig flera hundra (om inte tusen) sidor som någon gång skapats för att fylla en viss funktion. Inte alltför sällan hittar man sidor med gamla kampanjer, erbjudanden eller utdaterad information företaget inte identifierar sig med idag. Mer eller mindre duplicerat innehåll är ett också ett mycket vanligt förekommande problem där nästan identiskt innehåll återfinns på en rad olika sidor. Detta skapar inte bara ett flertal medelmåttiga sidor utifrån ett användarperspektiv utan leder även till att sökmotorer har svårt att avgöra vilken av sidorna som är mest relevant vid en sökning på ämnet.

Det är inte heller ovanligt att man faktiskt gömt undan riktigt bra innehåll som kanske bara behöver en finslipning för att bli som pånyttfött. Utvärdera hela, eller delar av, webbplatsen utefter tydliga mål och slå ihop liknande sidor, radera irrelevanta sidor och uppdatera sidor som är i behov av uppfräschning.

Ibland kan det vara svårt att våga "släppa taget" eller radera något som någon annan skapat - men, har ingen visat intresse för innehållet det senaste året kanske det rent av inte gått hem.

När webbplatsen fått sig en ordentlig genomgång är det dags att se var det finns innehållsluckor. Här behöver nytt innehåll tas fram för att svara på konsumenternas behov. Återgå till "sökresan" och var lyhörd för vilken typ av innehåll som efterfrågas. Kan en checklista passa bäst eller rent av en video? Fokusera på ett par - tre stycken sökfraser per sida och undvik att behandla alltför många olika ämnen på en och samma sida.

SEO – en viktig hörnsten

Utöver kompetens i att ta fram och konkretisera insikter från sök och mätning är det viktigt att inkludera SEO-expertis i revideringen för att undvika försämrad ranking i sökmotorer, trafiktapp och därmed försämrad konvertering. Sidor som byter plats, slås ihop eller tas bort måste pekas om till en ny relevant sida på rätt sätt. Att optimera för organiskt sök är också oerhört viktigt i en värld där det görs över 1 miljard sökningar per månad - bara i Sverige. SEO handlar om så mycket mer än bara sökord och ranking. Man behöver lyfta blicken och väga in hela kundupplevelsen och intentionerna bakom varje besök. Laddtider, mobilvänlighet och struktur är viktiga aspekter som inte går att ignorera. Bra content som inte går att hitta blir sällan en framgångssaga.

Sist men inte minst

Se över vad för typ av innehåll som fungerat bäst och skala upp. Skapa nytänkande, engagerade innehåll men glöm inte att väga in konsumenternas behov och se till att ni har det innehåll som er målgrupp efterfrågar. Med andra ord – släpp inifrån-och-ut-tänket och ta fram det content era kunder faktiskt vill ha.

Vincenza La Starza,

SEO-specialist på Iprospect

Ämnen i artikeln:

SEO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.