Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Tips och inspiration

Så lyckas du med företagsbloggen

SEO-specialisten Emelie Ockenström Norberg delar med sig av sina bästa tips för hur du lyckas med din företagsblogg.


Publicerad 2015-10-05 06:53

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Med företagsbloggen kan du skapa en effektiv kommunikationskanal med både nya och befintliga kunder. Bloggen är ett viktigt verktyg för att förmedla nyheter om företagets tjänster, sprida kunskap och varumärkesskännedom. Blogginläggen kan leda till fler leads, länkar och trafik som påverkar placeringen på Google.

Det finns flera argument till varför ett företag ska blogga men det kanske inte är lika lätt att förstå hur man ska blogga. Här följer några argument och tips på hur man företagsbloggar.

Varför blogga?

• För att skapa fler interna och externa länkar som påverkar både trafik och placering på Google.

• Bygga varumärkesskännedom. Få nya kunder att bli intresserade och se till så att nuvarande kunder stannar kvar.

• Spridning i sociala medier, kan bli en snackis och bidra till mer trafik och nya kunder.

• Varje blogginlägg ger er chansen att berätta er historia. Företaget blir mer levande och trovärdigt.

• Vad vill du att besökarna ska göra efter att de har läst blogginlägget? Här har du chansen att berätta det. Jobba för fler leads!

• Fler besökare = mer trafik. Ta fler placeringar på Google och hjälp hemsidan att få mer trafik.

Hur ska vi blogga?

Lägg upp en bloggstrategi. Bestäm hur ofta ni ska blogga. För många är tiden begränsad, därför kan ett inlägg i månad vara ett bra mål att börja med. Försök gärna blogga mer om det går. Om flera på företaget bloggar kan ett rullande schema hjälpa till. Bestäm också i vilka kanaler inläggen ska delas, gör på samma sätt varje gång.

Skriv professionellt! Använd samma språk och tonalitet. Om flera från företaget bloggar bör ni tillsammans diskutera hur ni skriver och formulerar er i inläggen.

Intern-länka! Länka mer än gärna till hemsidan i bloggtexten. Istället för att länka till startsidan försök att djuplänka till andra sidor. Tänk också på att länka in till bloggen från hemsidan.

Dela inläggen i sociala medier. Viktigt att sprida inläggen i sociala medier för att fånga upp trafik. Ha som vana att alltid lägga upp inlägget i sociala kanaler t.ex på Facebook, Google+ och på Twitter.

Pressrelease. Beroende på blogginläggets innehåll kan det vara värt att fundera på om man ska göra en pressrelease på till exempel Mynewsdesk.

SEO optimering. Använd Google Adwords Keyword Planner för att ta reda på sökvolymen för sökord ni kommer använda och för att få förslag på andra sökord man kan använda i blogginlägget. Välj ut 1-2 nyckelsökord/sökfraser som har en hög sökvolym (Hög sökvolym= fler som söker på detta på Google). Använd nyckelsökordet i blogginläggets url, title och i innehållet. Som riktlinje bör man ha med nyckelsökordet i början, mitten och slutet av inlägget.

Bilder. Använd relaterade bilder som passar ihop med texten i blogginlägget. Glöm inte att döpa bilderna och få med nyckelordet i title och alt-text. Underskatta inte bildsöket på Google. Om bilden är SEO-optimerad finns det chans att synas där.

Glöm inte bort mobilen. Hur ser blogginlägget ut i mobilen? Ser texten och eventuella bilder bra ut i alla enheter?

Glöm inte att följa upp trafikutvecklingen. Använd Google Analytics eller ett annat verktyg för att kunna analysera trafik och länkar till och från bloggen.

Analysera bloggtrafiken:

• Varifrån kommer bloggtrafiken och vart tar den vägen?

• Har vi fått fler leads tack vare bloggen?

• Har det dykt upp någon ny kanal som vi får trafik från tack vare bloggandet?

• Se över bounce raten: Går besökarna vidare från bloggen in till hemsidan? Eller lämnar dem direkt?

• Vilket blogginlägg har fungerat bäst? Kan vi ta lärdom av det för att skapa fler inlägg med bra innehåll?

• Från vilka enheter kommer trafiken? Läser besökarna blogginlägget från mobilen, surfplattan eller datorn?

Lycka till med bloggandet!

Emelie Ockenström Norberg,

SEO-specialist på Iprospect

LÄS MER AV EMELIE OCKENSTRÖM NORBERG:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.