"Så kommer du igång med DoubleClick"

2016-10-27 08:35  
Niklas Lindh på iProspect ger sina tips på hur annonsörer kommer igång med Googles "DoubleClick".

TIPS & INSPIRATION. Niklas Lindh på iProspect ger fem tips på hur du som annonsör kommer igång med Googles plattform "DoubleClick".

DoubleClick är en Google-ägd plattform som möjliggör hantering av mediaköp för sök och display-annonsering. En av de stora fördelarna med DoubleClick är att både sök och display-köp kan centraliseras till en plattform och ger en enkel överblick över hur annonseringen utvecklas över tid.

När ni som annonsörer har bestämt er för att gå "onboard" med DoubleClick är det viktigt att följa en onboarding-process. Gör vi inte det kan annonseringen få en rentav negativ effekt på försäljningen. Nedan följer fem enkla steg inför en onboarding.

1. Hur kan DoubleClick hjälpa oss att uppnå bättre resultat?

När ni som annonsörer utvärderar vilken plattform ni ska använda är det viktigt att analysera ett systems möjligheter och begränsningar. Om ni inte tror att ett byte innebär ett bättre resultat än vad ni har idag så finns det ingen anledning till att byta från nuvarande plattform. Det kommer kosta tid och pengar och ni riskerar att sänka ert resultat.

Fördelarna som jag ser med DoubleClick är att det är en så kallad self-service plattform. Det ger oss möjlighet att ha större kontroll över uppsättningen vilket innebär att vi snabbt kan genomföra ändringar utan att vara beroende av andra leverantörer.

Genom att förstå tekniken kan ni också se vilka förändringar ni behöver göra för att skapa en bättre och mer effektiv annonsering.

2. Definiera strategin

Varje löpande eller kampanj-baserad annonsering har ett mål och för att leverera en onboarding behöver ni definiera – vad är det vi ska göra och vad är våra mål?

Misstaget många gör är att de börjar använda systemet innan de har fastställt sin strategi. Om ni som annonsörer till exempel idag enbart arbetar med sök eller display bör konfigurationen anpassas så att ni kan addera nya kanaler framöver.

Risken med att aktivera DoubleClick innan ni har gått igenom en genomtänkt onboarding som baseras på strategin är att ni förr eller senare antagligen kommer att behöva göra om uppsättningen då konfigurationen saknar skalbarhet och mäter fel KPIer.

3. KPIer - Vad är det vi mäts på?

En av fördelarna med att arbeta i ett holistiskt system är att både sök och display kan optimeras och utvärderas mot samma mätpixel. Inför en onboarding bör därför KPIer för både sök och display fastställas för att ni ska veta vad som ska mätas.

Själva mätningen baseras på den strategi ni har – Vad är det vi vill uppnå och vilka kanaler och metoder kommer vi att använda oss av? När ni sätter KPIer är det för mediaköpen som ni kommer att genomföra i DoubleClick för den tilldelade budgeten.

Viktigt att komma ihåg är att när ni köper trafik eller annonsutrymme köper ni inte enbart trafik in till webbplatsen. Ni köper även data och insights för att förstå vad som krävs för att generera försäljning – och på den datan baseras sedan framtida rekommendationer. Har ni inte KPIer och korrekt mätning på plats kommer sök- och displayspecialisterna genomföra mediaköp baserat på fel information.

4. Gå live!

Innan ni går live valideras uppsättningen så att det säkerställs att Floodlight-pixlarna (DoubleClicks mätpixel) rapporterar tillbaka korrekt data efter uppsatta KPIer. Därefter kan specialisterna påbörja med annonseringen i sina respektive kanaler.                      

Det är fördelaktigt att se till att ni har god tid på er inför en aktivering då steg 1-4 i vissa fall kan ta upp till flera veckor.

5. Nya möjligheter

Inför och under en onboarding är det bra att börja i en liten skala och därefter få konfigurationen att växa naturligt. Allt går inte att göra redan på första dagen och springer man för snabbt finns risken att man springer åt fel håll. Har ni en tydlig onboarding-process minimerar ni risken att behöva göra om uppsättningen i framtiden. Med en flexibel uppsättning är det lättare att ta sig an nya möjligheter, vilket till exempel kan innebära att bredda marknadsföringen och uppdatera konfigurationen med nya funktioner som DoubleClick släpper löpande.

Niklas Lindh, senior strateg och Lead DoubleClick – iProspect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt