Så briljerar du med film på Instagram – 10 tips

TIPS OCH INSPIRATION. Vill du bli bättre på att använda film i pr-arbetet? Ninna Prage, pr-konsult och ansvarig för Westanders tjänster inom digital kommunikation, delar med sig av tio praktiska tips om film på Instagram.

Korta filmer anpassade för sociala medier är ett effektivt sätt att nå ut och skapa engagemang på Instagram och i andra digitala kanaler. I dag finns många enkla verktyg, varav flera är gratis, för att göra slagkraftiga och snygga filmklipp.

1. Låt många filma

Se till att många av era kollegor kan göra filmer för sociala medier. Genom att ni regelbundet lägger ut material ökar era chanser att synas i flödet.

2. Hitta ert koncept

Ta reda på vilken typ av filmer som intresserar er målgrupp, till exempel instruktionsfilmer, minidokumentärer eller receptvideor. Håll er sedan till ett tydligt koncept.

3. Skapa mallar

Återanvänd samma bildutsnitt, färger och typsnitt. På så sätt skapar ni en enhetlig visuell identitet och slipper dessutom tidskrävande redigeringsarbete.

4. Väck intresset tidigt

Tänk ”trailer” och inled filmen med ert mest intresseväckande klipp. Med en engagerande inledning ökar chansen att tittaren blir kvar ända till slutet.

5. Fatta er kort

Maxtiden för filmklipp på Instagram är 60 sekunder, men sikta ännu hellre på 15–45 sekunder. En kort och kärnfull film gör att tittaren kommer ihåg ert budskap.

6. Använd en grafik-app

Ladda ner en app som Adobe Spark eller Snappa, som hjälper er att göra snygg grafik till filmen. Vissa appar kan omvandla filmen från exempelvis Instagramformat till Facebookformat.

7. Texta alltid

Se till att texta en film som innehåller tal, gärna med någon av de appar som bygger på röstigenkänning, till exempel Clips. Många som tittar på film i sociala medier gör det utan ljud.

8. Undvik intervjuer

Prioritera självförklarande bilder och rörlig grafik framför intervjuer. Eftersom många kommer att titta på filmen utan ljud blir det annars lätt enformigt med en person som pratar.

9. Sponsra ert innehåll

Tveka inte att sponsra en bra film för att få fler tittare. Eftersom Instagram prioriterar personer framför företag krävs det ofta sponsring för att synas i flödet.

10. Gör stories

Lägg upp korta filmklipp i funktionen ”stories”, där innehållet försvinner efter 24 timmar. Här kan ni använda länkar och driva trafik till exempelvis hemsidan.

Publicerad 2018-08-21 10.43Uppdaterad 2018-08-21 10.52

Ämnen i artikeln: