Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Tips och inspiration

Reklambyråer – fick ni baksmälla av Cannes?

Publicerad: 05 Juli 2013, 11:22
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:40

Reklambyråerna borde – likt pr-branschen – utnyttja Almedalen för att visa värdet av deras arbete. Det skriver Dagens Medias reporter Erik Wisterberg.


Ämnen i artikeln:

Erik WisterbergAlmedalen 2013AlmedalsveckanReklam

"De ska förstå att det här är en viktig industri. Vi behöver förståelse för de frågor vi arbetar med.”

Hösten 2009 sätter sig Paradisetgrundaren, reklamveteranen och dåvarande vd:n för Sveriges Kommunikationsbyråer ned och gör det han kanske är bäst på.

Björn Rietz skriver en annons.

Den 4 november publiceras den i DN och DI, som ett öppet brev till dåvarande näringsminister Maud Olofsson.

Syftet? Att få ministern och resten av Sverige att förstå att kommunikationsbranschen är viktig, omsätter mycket pengar, och förtjänar att tas på allvar.

Under mina år på Dagens Media har jag hört samma sak ett otal gånger från byråerna. Reklamen måste behandlas på allra högsta nivå i företagen. Reklam måste bli en fråga för ledningsgruppen – inte bara marknadsavdelningen.

Drömmen är också att våra politiker (ungefär hälften av riksdagsledamöterna ville begränsa reklamen när Dagens Media frågade dem inför förra riksdagsvalet) ska inse vilket bidrag branschen ger till Sveriges ekonomi istället för att se den som smuts i det offentliga rummet.

Om några dagar sätter sig journalister, politiker, företagsledare, opinionsbildare och kommunikationschefer på båten till Visby för att dricka rosévin, mingla och vidga sina vyer under den evigt svällande Almedalsveckan.

En vecka som under de senaste åren har genomgått en massiv breddning från politikmecka till att även vara en viktig arena för företag.

Pr-byråerna har av naturliga skäl stark närvaro.

Medieföretagen tävlar om att bräcka varandra och gör sitt yttersta för att mediefrågor ska ta plats under veckan.

Men i Almedalen lyser både reklam­byråerna och reklamfrågorna med sin totala frånvaro.

Sveriges kommunikationsbyråer, Komm, som under försommaren har varit både i Los Angeles och i Cannes, gör inga egna arrangemang. Deras viktiga korståg för en mer jämställd och mångfalds­berikad bransch når inte Almedalen. Det är istället Resumé, Swedbank och Eon som plockar upp den pucken i Almedalen.

Mest anmärkningsvärt är ändå den totala bristen på närvaro av reklam­byråer. Här har de chansen att visa upp sig, sitt arbete och prata med just de grupper som Björn Rietz ville påverka med sitt öppna brev.

Men det gör de inte.

Kanske tänker man att detta är pr-byråernas lilla lekdamm? Kanske är de kollektivt bakfulla och trötta på rosévin efter glassandet på reklam­festivalen i Cannes? Kanske har de helt enkelt inte tänkt på Almedalen som en viktig arena?

Denna artikel är tidigare publicerad i Dagens Media #12 – som ges ut i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android.

Du som är i Almedalen kan gratis hämta ett exemplar i Dagens Medias tält i hamnen bredvid restaurang Hamnplan 5 – till och med fredag den 5 juli kl. 17:00.

PS. Det finns natutligtvis undantag. Reklamforskaren Nina Åkestam, Forsman & Bodenfors Lina Thomsgård, Ingos Christina Knight och Volontaires David Orlic är några av reklamarna som är i Visby under Almedalsveckan. DS.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.