Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Rätt budskap för rätt publik vinner"

Publicerad: 11 Maj 2011, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Det finns ingen universell måttstock för framgången i digitala kampanjer, men det finns saker som förenar vinnarna i sociala medier-tävlingen Bees Awards. Det skriver Tor Löwkrantz på Wenderfalck.


Vad är leveransen i ett digitalt projekt? En teknisk lösning, besökare på en sajt, antal followers… försäljning?

För att välja världens värsta klyscha; det blir verkligen som att ställa sig frågan om längden på ett snöre.

Kampen om förstaplatserna i förra veckans The Bees Awards avgjordes på hur väl man lyckats skapa rätt uppmärksamhet för rätt publik. Det blev tydligt när vinnarna presenterades och gäller oavsett om en kampanj var helt digital eller om den, som storvinnaren Red Quest från ryska byrån Grape, integrerade offline med online och köpt uppmärksamhet med förtjänad. Ju tydligare det redovisade resultatet kunde härledas till affärsmål, desto större chans att vinna.

I den digitala världen talar vi gärna om att gamla mätmetoder ger oss väldigt lite att gå på. Antal eyeballs, unika besökare, likes och followers är sällan relevanta mått. Och den gamla PR-debatten om reklamvärdets vara eller inte vara borde vara slut för länge sedan. De gamla måtten blir fel i nya sammanhang. De är irrelevanta i sig själva. Siffror betyder väldigt lite om de inte sätts i ett sammanhang.

Ett digitalt projekt ska utvärderas på den parameter som svarar mot syftet med det enskilda projektet. Det existerar ingen universell måttstock, ingen enda rätt väg.  Det enda vi med säkerhet kan säga är att det är väldigt svårt att avgöra vad som kommer att påverka utfallet av en aktivitet. Det som återstår är att hitta en tillräckligt bra mätpunkt, godtagbar att peka på framgång.

Ibland gäller kommentarer, ibland antal likes. I vissa fall gäller endast inlänkar eller kanske minskad bounce rate medan vissa kampanjer mäter ökad försäljning. Över tid kanske vi vill åt minskade kostnader, eller varför inte fler prenumeranter?  Men vi ska inte låta det stanna där.

Idag har vi enorma möjligheter att använda nya mätpunkter och framgångsfaktorer, långsiktiga och kortsiktiga. Men det gäller att fråga sig vad det är vi egentligen vill uppnå. Vart ska vi? Vad ska snöret användas till?

I varje enskilt fall måste valet grunda sig i aktivitetens syfte. Det gynnar verksamheten och tydligen också chanserna att vinna tävlingar.

Och däri ligger leveransen och potentialen i digitala projekt. Att kunna visa en verklig förändring som kan härledas till vår aktivitet.

Knivigt? Ja. Omöjligt? Nej.

Av Tor Löwkrantz, digital rådgivare på Wenderfalck

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.