Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Priset – största flaskhalsen för mobilsurfandet"

Publicerad: 13 Augusti 2009, 08:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16


Jag har hört den förut, från otaliga entusiastiska mobilföreträdare. Profetian om att året äntligen är kommet då mobilen slår igenom som annonskanal. Redan 2005, då jag började jobba på Dagens Media, utlovades islossning och dramatiskt ökade reklamintäkter.

Det hände inte och dramatiken har uteblivit också efterföljande år. Enligt IRM uppgick investeringarna i mobil marknadsföring förra året till 38 miljoner kronor. Mobilen som annonskanal rör sig kanske framåt – men som en skidlöpare med bakhala skidor i uppförsbacke.

Kalle Jungkvist tillhör dem som tror att mobilen är på gång. För några månader sedan – medan han fortfarande var chef för Aftonbladet Nya Medier – besökte han Dagens Medias redaktion och plockade upp nallen ur kavajfickan. ”Den här”, sa han och vickade med den splitternya Iphonen i luften, ”kommer tillsammans med liknande telefoner att revolutionera upplevelsen av internet i mobilen”.

Måhända. För att fler ska börja använda mobilen som surfplattform så är bättre användarvänlighet ett måste. Men är det allt som krävs? När de flesta operatörer tar 15 kronor för varje hämtad megabyte så framstår snart användarvänligheten som den minsta flaskhalsen. Visst, operatörerna säljer tilläggspaket med fri mobilsurf från mellan 119 och 200 kronor

i månaden (där hastigheten i många fall stryps till snigelfart när man nått en given gräns), men samtidigt säljs donglar för mobilt bredband för fulla muggar, 656 600 bara under förra året, enligt IT Research. Så med internet i hemmet och i den bärbara datorn, är konsumenterna verkligen beredda att pynta för internet också i mobilen?

Kanske, men förmodligen inte många nog för att driva den masstrafik som är nödvändig för att lyfta mobilen ur marginalmedieträsket.

Öhrlings Pricewaterhouse Coopers spår att mobilannonseringen i Sverige ska öka med 24 procent per år fram till 2013. Applicerat på IRM:s siffror innebär det en omsättning på 138 miljoner kronor 2013. En ökning med 100 miljoner kronor alltså… på fem år… för en hel bransch.

Knappast ett jordskred.

Med internet på tre plattformar är det mobilen som tar mest stryk i dag. Men efter 2013 då? Jo, användarna vill förmodligen fortfarande ha sin fasta lina eller wi-fi i hemmet för att tanka tunga filer. De behöver fortfarande internet i sin laptop – det mobila kontoret, ni vet. Men behöver de internet i mobilen? Högst troligt. Behovet av information ”on the go” lär knappast bli mindre och mer ”on the go” än med mobilen blir det inte.

Så vad kan teleoperatörerna göra? Jo, pressa priserna genom att sälja surfpaket som täcker alla tre plattformarna till en fast månadskostnad och inget mer. Det lär nog få fart också på mobilen.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.