Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Tips och inspiration

"Prioritera er data för att skapa effektiva kampanjer"

Tran Cam är ansvarig för display och sociala medier på iProspect.

TIPS OCH INSPIRATION. När man talar om data är det vanligt att hänvisa till möjligheter i framtiden. Men vad som är viktigt är att identifiera är vad som kan göras just nu, skriver Tran Cam på iProspect.


Publicerad 2017-08-22 12:41

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

När man talar om data är det vanligt att hänvisa till möjligheter i framtiden. Saker som är teoretiskt möjliga eller bara kan genomföras om man har en DMP (data management platform) eller ett team av analytiker. Men vad som är viktigt är att identifiera är vad som kan göras just nu. Det finns stora mängder data tillgängligt för alla, siffrorna är överväldigande, och företagen har ofta alltför mycket data att hantera. Därför är inte frågan de borde ställa sig "vilken data/information kan jag få?", utan i stället "hur gör jag något användbart med den data jag har just nu?".

Vad kan ni som företag göra med all er data?

Data ska användas för att planera bättre kampanjer och ge djupare insikter om både befintliga och potentiella kunder. Det är därför väldigt viktigt för företag och organisationer att göra saker med den data som faktiskt påverkar verksamheten och marknadsföringen. Datadriven planering är viktigt eftersom att varje gång en digital marknadsförare bestämmer sig för att annonsera så tas tre olika beslut; Vad ska jag säga? Hur mycket ska jag betala för annonsen? och Vem ska jag visa annonsen för? Ju bättre data desto bättre beslut kan du fatta.

När vi planerar kampanjer är det alltid en kompromiss mellan räckvidd och styrning, så det är viktigt att som annonsör förstå den data och information som ni har tillgång till. Ni bör alltid börja med de personer som ni vet mest om – det vill säga era befintliga kunder. Dessa kunder har redan berättat för er om sig själva, inklusive vad de skulle vilja köpa från er. Ni kan använda denna typ av förstapartsdata för att rikta in er på och återengagera, eller utesluta, dessa kunder och skapa "lookalike customers” (eller "similar audiences").

När ni har planerat för förstapartsdata kan ni börja använda data från andra parter, vilket vanligtvis är det företag felaktigt börjar med. Andrapartsdata är den data som ni får från marknadsföringspartners och plattformar, som till exempel Googles sökord eller Facebook-intressen. Denna typ av information är inte lika precis som förstapartdata men ni kan använda den för att skala upp er målgrupp.

Slutligen kan ni lägga på tredjepartsdata, vilket är den data från marknaden som någon annan än ert företag eller era partners har samlat in. Det kan skilja sig i kvalitet och noggrannhet men den ger er ytterligare en möjlighet att skala upp målgrupp och inriktning. Det är viktigt att prioritera all tillgänglig data i just denna ordning för att säkerställa att alla kampanjplaner och marknadsföringsinsatser som ni investerar i innehåller enkla vinster och där ni kan fatta mer precisa beslut.

Det handlar även om att bygga profiler av era kunder, men det innebär inte att skapa en enda kundvy eller nödvändigtvis implementera en DMP. Däremot är det viktigt att logga varje datapunkt och använda insikterna för att optimera pågående kampanjer. Det handlar om att samla data från en kanal och använda den för att förbättra styrningen av annonser i andra kanaler. Om ni exempelvis har ett prioriterat sökord som "exklusiv klocka" och en lägre prioriterad term som "billig klocka" behöver ni ingen smart teknik för att segmentera dessa sökord. Ni kan tagga dem genom er sökkampanj och använda upptaggningen för att återengagera kunder genom andra kanaler som exempelvis Facebook. Tekniken som låter er göra det är en sådan som de flesta företag redan använder sig av, men det handlar om att använda den på ett mer intelligent sätt utan ytterligare mediainvesteringar. Det betyder att ni kategoriserar kunderna bättre, är mer relevanta och fattar bättre beslut genom att välja datakvalitet över datamängd.

Vilken målsättning bör ni ha?

När vi pratar digitalt har vi andra mål än för ett räckviddsmedium där målet är att visa en annons till en sån bred publik som möjligt. Målet i digitala medier är att visa färre annonser men på platser och vid tidpunkter där det är viktigast. Det innebär att ni kommer att spara pengar och det gör att ni istället kan betala mer för de personer som ni vet kommer generera avkastning. Datadriven planeringen handlar inte enbart om teknik eller investering, det är ett sätt att titta på segment och fatta beslut som gör en enorm skillnad för kampanjframgången.

Tran Cam, Head of Display & Social Media på iProspect

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.