Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Pr-rävens" brutala vittnesmål från pr-branschen

Publicerad: 24 april 2013, 06:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:47

KRÖNIKA. "Det finns de kunder som helt enkelt är onda. Som njuter av att se dig fastspänd – skräckslagen – och som gärna vill att du ska förstå att de har makten att göra precis vad som helst med dig", skriver signaturen "Pr-räven" i en krönika om livet som pr-konsult.


Det har blivit dags att berätta min historia. Det går att upprätthålla en blank fasad utåt under en tid. Det går att intala sig att detta är mitt liv och jag har valt det. Ingen har någonsin tvingat mig att sälja min kropp och mina tjänster. Det är ett eget val, men ett förödande sådant. Om jag med min berättelse kan skrämma bort en av alla godtrogna ungdomar som tror att de har hittat ett snabbt och enkelt sätt att dryga ut studielånen så har det varit värt det.

Jag vet. Det är enkelt att vara efterklok och sitta så här, många år senare, och berätta vad alla andra ska göra. Själv lockades jag in av en äldre man som bjöd på lunch och berättade hur enkelt det var, hur mycket pengar man tjänade och hur detta skulle bli vägen till ett rikt liv. Men dag efter dag, natt efter natt, kommer man hem, kastar av sig kläderna och försöker skrubba bort olusten. Känslan när man gått hela vägen, när man låtsas gilla saker ­ vidriga saker ­för att sedan bli sittandes i duschen i timmar och tänka de allra mörkaste tankarna.

Alla kunder är inte otrevliga. En del vill mest ha någon att prata med, andra behöver någon som ser dem. Men så finns det de andra. De som själva lever i förtryck och använder våra träffar till att avreagera sig och ventilera sin frustration och ångest. De som har chefer som piskar på dem och förväntar sig det omöjliga, flera gånger om dagen. Då kan det lätt bli lite hårt och man kommer därifrån med ytterligare en bit av sin självkänsla bortkastad.

Men så finns de som helt enkelt är onda. Som njuter av att se dig fastspänd – skräckslagen – och som gärna vill att du ska förstå att de har makten att göra precis vad som helst med dig. Man ler, låtsas-skrattar, ber om låtsasursäkt och använder varenda del av kroppen för att uttrycka sin underdånighet samtidigt som man ber om att man ska komma därifrån med både pengar och livet i behåll.

Så kom ihåg; livet som pr-konsult är inte alls den dans på rosor som det kan verka vara. Det kan verka lockande att ställa upp på mer eller mindre bisarra önskemål och snart så går man in och "likar" kundens aptråkiga kampanj på Facebook bara för att göra dem glada. Men de svider efteråt. Man ringer runt till bloggare och journalister och svär snart på sin mammas grav att preparat A verkligen är värt att skriva om.

Men så en dag vaknar man upp och inser att i den vackert dekorerade vindsvåningens luxuösa Hästenssäng ligger bara ett tomt, trasigt skal. Och vägen tillbaka är lång och smärtsam. Att börja säga nej till kunder som är otrevliga, att säga nej till kampanjer som är dåliga, att vägra ringa till ointresserade journalister med säljmaterial som kunden kallar nyheter. När man med stadig blick och fast hand säger nej stora pengar då man vet att kundens illusion om framgång genom publicitet kommer att rämna.

Och istället lyssna på sin inre röst, bara jobba med de som uppskattar arbetet, som har rimliga förväntningar och gärna betalar för en vän som delar med sig av sin erfarenhet och kunskap, och kan leverera värdefulla råd. Kunder som vill skapa en lönsam relation. Då kan självrespekten börja återvända. "Pr-räven"

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.