Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Tips och inspiration

"Polisens registrering av romer – ett dråpslag för marknadsförare"

Publicerad: 25 September 2013, 12:21
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:33

ANALYS. Malmöpolisens lagvidriga registrering av romer är dåliga nyheter för Sveriges marknadsförare, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringSwedmaEU

DN:s chefredaktör Peter Wolodarskis stjärnvärvning Niklas Orrenius har – återigen – lyckats skapa debatt, ramaskri och stor journalistik.

Det är naturligtvis något som främst får obehagliga konsekvenser för de drabbade, och säger något om att det djupa förtryck som gruppen utsatts för genom historien lever i dag inom vår rättsstat.

Men Orrenius avslöjande om att över 4000 romer, varav vissa bara är två år gamla, funnits i ett polisregister enkom på grund av att de är just romer kan få allvarliga konsekvenser för dig som jobbar med marknadsföring.

Nu är jag väl ute och cyklar, tänker du som läst såhär långt. Men ha lite tålamod, så ska jag förklara.

Under det senaste året har Dagens Media rapporterat flitigt om EU:s nya datalag som just nu baxas genom byråkratin i Bryssel och Strasbourg . Betraktare inom EU-maskineriet vittnar om en sällan skådad lobbystrid kring den nya lagen. I ena ringhörnan: internetjättar som Google, Facebook och andra vars ymniga tillgång till användardata är en framtida guldgruva i form av potentiella reklamintäkter. De varnar för att lagen inte får bli för begränsande – då det kan få följdverkningar på ekonomin.

I andra ringhörnan finns, något grovhugget, du och jag som medborgare. Vi som ser att uppgifter om vår person, våra internetvanor, och shoppingbeteenden kombinerat kan bli ett lite för kraftfullt vapen för att låta bolagen få alltför stort inflytande.

Det mest extrema exemplet från USA är talande. En pappa blev rasande, då en affär skickade hem direktreklam till hans dotter, som antydde att hon var gravid. Kruxet var bara att affären, via massiv datainsamling och analys parat med dotterns personuppgifter, hade klurat ut att hon var på smällen innan hon hade berättat för pappsen.

De som jobbar med denna typ av reklam, på branschspråk kallad direktmarknadsföring, är förfasade över vad de hittills sett av EU:s kommande datalag (som i Sverige kommer att ersätta PUL). Intresseorganisationen Swedma pekar på en rad risker, som i korthet går ut på att det blir dyrt för företagen och dåligt för konsumenterna. Med alltför restriktiva regler riskerar konsumenterna att få en massa missriktad reklam, istället för relevanta budskap med rätt erbjudande till rätt person vid rätt tidpunkt.

Den bakomliggande orsaken är givetvis enklare: hårda regler gör det svårare att tjäna pengar.

Så vad har Malmöpolisens märkliga kartläggning av romer med direktmarknadsföring att göra? Jo, nyheten om rom-registret har fått internationell spridning och kan bli ett mycket potent politiskt slagträ i debatten om hur myndigheter och företag ska få rätt att behandla personuppgifter.

De som förespråkar tesen att den personliga integriteten måste väga tyngst har nu slagläge. I dag skriver juridikprofessorn Mårten Schultz och forskaren David Brax på DN Debatt att integritetsskyddet har ett särskilt problem i svensk rätt.

”Problemet är att det ofta är oerhört svårt att avgöra om det finns ett skydd och vem som i så fall har ansvaret för det”, skriver de och fortsätter:

”En förutsättningslös granskning som utgår från att integritetsskyddet måste tas på allvar och som bland annat får mandat att titta på olika möjligheter att rationalisera särskilt det institutionella systemet framstår som en god början”.

Hur svarar direktmarknadsföringsbranschen? Det är er framtid som står på spel.

LÄS MER:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.