"Optimera för Youtube – världens andra största sökmotor"

2017-02-20 14:00  
Evelina Jörhov, SEO-konsult på iProspect.

TIPS OCH INSPIRATION. Evelina Jörhov, SEO-konsult på iProspect, ger sina bästa tips på hur du ökar din Youtube-kanals synlighet.

Youtube är den vanligaste källan till rörlig bild på internet med över en miljard användare, vilket nästan är en tredjedel av alla internetanvändare.

Och Youtube är mer än bara bloopers och söta katter- plattformen är världens andra största sökmotor. Vi pratar ständigt om att vi måste förbättra synligheten på Google men hur ligger det egentligen till med er Youtubekanal?

Youtube är fyllt av "How to-videos", på allt ifrån hur du knyter en slipsknut och hur du själv kan laga din tvättmaskin till bästa sättet att göra armhävningar eller hur du kokar den godaste pastan. Här följer några enkla knep som gör att just era videor blir enklare att hitta.

Beskrivning och länkar

Lägg till en kanalbeskrivning där ni beskriver vilka ni är och vad ni erbjuder med en länk till er webbplats och andra ägda plattformar. Den första delen av beskrivningen bör ge en klar bild av vad besökarna kan förvänta sig om de väljer att bli prenumeranter. Glöm inte heller att göra det lätt för besökarna att hitta er i andra kanaler genom att länka till era sociala medier.

Trailer och sektioner

En trailer är som en introduktion till din Youtubekanal och syns lite större än de andra uppladdade videorna. Trailern börjar spelas automatiskt när en ny användare besöker kanalen och bör därför vara kort, informationsrik och inspirerande. Användaren ska vilja undersöka er kanal närmare och idealt börja prenumerera (vilket också tittaren automatiskt kommer att uppmuntras till när trailern är slut).

Du har möjlighet att välja ett urval av filmer till din startsida genom att skapa sektioner. Detta är ett bra sätt att organisera din kanal, visa tittarna vad du har för sorts innehåll eller att boosta speciella videor som till exempel nya eller särskilt populära filmer – ni vill ju visa er kanal från sin absolut bästa sida. Kom ihåg att lägga det bästa innehållet högt upp på sidan för att göra det så lättillgängligt som möjligt eftersom många av tittarna inte har för vana att scrolla neråt.

Spellistor

Spellistor skapar möjligheten att hålla kvar användaren längre på er sida och kan synas i Youtubes sökresultat. När en video som ingår i en spellista är slut, så kommer nästa video från den spellistan automatiskt att börja och på så sätt blir det enklare att hålla kvar era tittare. Vi rekommenderar att skapa flera olika spellistor för olika typer av innehåll just för att hålla kvar användaren med ett ämne som de intresserat sig för från början.

Lägg som sagt gärna till dina prioriterade och populära spellistor som sektioner högt upp på din startsida.

Uppmuntra till interaktion

När det kommer till sökmotoroptimering i det "vanliga sökresultatet" tittar Google mycket på externa länkar för att estimera hur populär och relevant en sida är. Youtubes algoritmer lägger stor vikt på användarnas upplevelser. Om tittarna väljer att prenumerera på din kanal efter att de har sett en video skickar detta signaler om att ni erbjuder bra videos. Att gilla videon är inte en lika stark signal men det ger ändå en indikation på att innehållet engagerar.

Uppmuntra dina tittare till att prenumerera på din kanal genom att till exempel nämna det i videon eller lägg till direktlänkar i filmen för att både få dem att prenumerera och för att klicka sig vidare till relevant information på din webbplats.

"Cards" eller "kort" är ett roligt sätt att vara mer interaktiv och även för att kommentera sina egna videor. Säger någon något fel i filmen? Rätta till det med en text. Nämns något i videon som det finns mer information om på hemsidan? Lägg in en ruta med en länk. Du kan också använda kort för att lägga in en länk till er kanal eller till en "prenumerera"-knapp. På så sätt kan du lägga till interaktiva element i dina videoklipp och leda tittaren till en viss webbadress, visa bilder, texter och uppmaningar beroende på vilken typ av kort du använder. De liknar annoteringar till sättet men är anpassade till både desktop och mobil.

Titlar, beskrivningar och etiketter

Något som är väldigt viktigt i processen att optimera dina videor är att ge dina filmer en bra titel och en bra beskrivning. Likt hur man optimerar en vanlig webbplats finns det begränsningar i hur många tecken en titel får vara för att den inte ska klippas av i sökresultatet så tänk på att det är bra att begränsa dig till omkring 60 tecken. Beskrivningen bör vara lite längre med många relevanta och bra sökord och länkar till webbplatsen. Dock är det bara ett par rader som syns i sökresultatet så tänk på att nämna det viktigaste först innan texten klipps bort och läggs under fliken "Läs mer".  

Taggar eller etiketter är sätt för Youtube att förstå innehållet i era videor och på så sätt kan de matcha ihop dem med sökningar och liknande ämnen. Se till att få med några taggar som är lite mer generella och även några mer specifika kring vad videon handlar om. Var noga med att inte lägga in allt du kan komma på som taggar utan försök hålla det så relevant som möjligt.

Att optimera era videor ökar chansen till att användarna hittar er både på Youtube, i Googles vanliga sökresultat och i sökresultatet för videor. Inkludera viktiga och relevanta sökord i er titel och glöm inte länka vidare till er webbplats eller andra viktiga kanaler. Tänk också på att ha en snygg bild på dina videor. En bild kan vara väldigt beskrivande, visa vad det är för genre det rör sig om och hur professionella era videor är.  

Lycka till!

Evelina Jörhov, SEO-konsult på iProspect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt