Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Ogilvy missar den rörliga revolutionen"

Publicerad: 22 September 2009, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Det finns starka krafter som vill bibehålla illusionen om att rörlig bild är en lyxprodukt. Ogilvy för att nämna en. Dessa aktörer tjänar stora pengar på den illusionen, skriver den frilansande producenten Marcus Frendberg.


Jag har kämpat länge nu. Kämpat för att klamra mig fast vid det självsäkra budskap om Sveriges exemplariskhet och barrikadglödande roll i it- och mediebranschens framkant.

Det som fick mig att slutligen erkänna mig besegrad var Ogilvys Marabou reklam. Ett tydligare exempel på de tankar jag vill dela med mig är svårt att hitta. Norr om Tyskland.                                                                                                            

Jag insåg att jag hade självantänt av genans om jag tvingats sitta med på det möte när reklamfilmerna pitchades för första gången. En gapskrattande medelålders ”tjej” har stulit en radiobil och kör nu runt i den vanliga trafiken och äter choklad. En trygg bonde ägnar sig åt att rida på en stor ko och hoppa över hinder. Ju mer choklad han äter desto större hinder vill han ge sig på med kon. Detta är att ha Mmm i livet?

Missförstå mig nu inte helt och fullt. Jag anser att alla ska ha rätt att göra hur långsökta och oförklarliga reklamfilmer som helst. Det som utmärker just den ovan nämnda är att Ogilvy hör till reklambranschens mest namnkunniga och välbetalda byråer. Det var med andra ord inte gratis att producera dessa sammanlagt sextionånting sekunder rörligt material med avsikt att som följd sälja mer choklad och i slutändan tjäna in sin investering.

Detta är pudelns kärna.

Historiskt sett har det varit vansinnigt dyrt att skapa kvalitativ rörlig bild. Detta media, fortfarande ansett som det överlägset mäktigaste kommunikationsmedlet, har alltså en historia av att vara exklusivt. Det var inte så länge sedan det krävdes specialteknik motsvarande en mindre rymdresa och en gigantisk personalstyrka för att bemästra den för att få in lite Hyland i rutan.

Detta har lett till att det så småningom vuxit upp en bransch som kunnat krama enorma summor ur det tafatta näringsliv som så desperat velat använda det kraftfulla mediet för att nå ut till konsumenter.

”Rörlig bild ska vara svindyrt, annars får man bara hemvideokvalité”. Så har troligtvis tugget gått och ganska långt in i våra dagar hade man helt rätt i det. Men, om vi spolar fram klockan lite och tittar oss omkring 2009? Dom teveprogram som visas är oftast inspelade med digitalvideokameror som skiljer sig ganska marginellt från en hyfsad ”hemvideokamera” eller konsumentare som vi säger i branschen. Tekniken har genomgående blivit avsevärt mycket bättre samtidigt som nätet har förändrat tittarnas krav på bildens kvalité.

Alla borde med kristallklar skärpa kunna se vart den här utvecklingen är på väg? Men det finns starka krafter som vill bibehålla illusionen om att rörlig bild är en lyxprodukt. Ogilvy för att nämna en. Dessa aktörer tjänar stora pengar på den illusionen.

För eller senare spår jag ändå att bubblan kommer att spricka och dom stora jättarnas död blir till dom små uppstickarnas bröd.

Vi kommer att få se en explosionsartad utveckling av hur näringslivet ersätter stillbild och text med rörlig bild i sin kommunikation i takt med att nya, strömlinjeformade, kostnadseffektiva och nutidsanpassade produktionstjänster erbjuds. 

Jag vill kalla det för en revolution därför att den närstående efterfrågan på billig, rörlig bild kommer att skaka om hela mediebranschen från tevekanaler till produktionsbolag, från mediautbildningar till mediebyråer.

I nuläget finns det sanningen att säga inte ens tillräkligt många i Sverige som besitter kompetensen för att efterfrågan skall kunna mötas.

Jag ser framför mig ett inledande kaos när det börjar gå upp för marknadschefer runt om i landet att revolutionen är här. Dom kommer att kasta sig på telefonen och slå snabbnumret till Ogilvy och fråga efter en tjänst som Ogilvy i likhet med många andra inte brytt sig om att utveckla. Billig, kvalitativ, rörlig bild som säger något vettigt.

Marcus Frendberg är frilansande producent, inslagsproducent och programledare. Tillsammans med kollegan Henrik Eriksson driver han produktionsbolaget Channel Tube Creation Media.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.