Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Nu börjar det hända grejer för reklamradion”

Publicerad: 23 September 2009, 08:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Framtiden för reklamradion ser ljusare ut än på länge, skriver Dagens Medias Henrik Widell.


Det har varit en tuff resa för den kommersiella radion sedan starten för 16 år sedan. Kanske drömde hugade aktörer om att segla på en intäktsflod av nya pengar, genererade av ett folk trötta på trist gammal statsradio. Förstås skulle det inte vara lätt att navigera på helt nya vatten men säkert skulle man väl lära sig kryssa förbi de värsta skären och finna god fart nerför strömmen? Verkligheten visade sig vara långt mer snårig och snart stod MTG Radio och SBS Radio – två skutor som hoppades bli slagskepp – på grund.

Tillsammans har de gått back 271 miljoner kronor de senaste sex åren. Det är mer än både SBS och MTG Radios årsomsättning för 2008 som landade på 227 respektive 265 miljoner kronor. Det är nästan så man kan se de båda kaptenerna, Staffan Rosell och Anna Berggren, skjuta kaptensmössorna bak i nacken och blåsa upp kinderna i pur frustration; för längre ner i  strömmen syns än fler förrädiska skär krusa vattenytan.

Dessa skär består först och främst av en koncessionsavgift som varje år förser statskassan med 125 miljoner kronor och samtidigt stryper alla försök att göra en vettig affär av kommersiell radio. Därutöver tvingas också reklamradion att sända en viss mängd lokalproducerat material varje dag – material som ingen egentligen vill ha, utöver några byråkrater på kulturdepartementet.

Men nu börjar det hända grejer. Regeringens utredning för den kommersiella radion, som föreslås börja gälla från och med 2010, ger löfte om kanske inte en fri farled, men i alla fall ett undanröjande av de största hindren. Till exempel föreslås koncessionsavgiften reduceras kraftigt och kravet på lokalt material helt slopas; två åtgärder som ger reklamradion än bättre möjlighet att förvalta den positiva trend som mediet just nu genomgår.

Granskar man SBS Radios och MTG Radios bokslut ser man att siffrorna stadigt förbättras. 2006 gick MTG Radio back 30 miljoner kronor men 2008, trots kristiderna, var förlusten nere i blott en halv miljon. SBS Radio gick 2004 back med 51 miljoner kronor men har därefter i rask takt förbättrat resultatet, de senaste åren med tio miljoner kronor i snitt. Även mellan 2007 och 2008 förbättrades resultatet som slutade på minus 23,5 miljoner kronor.

Krisen har inte lyckats krusa radions vatten. Inte ens när botten gick ur mediemarknaden andra kvartalet i år och då medieinvesteringarna, enligt IRM, rekordrasade med 16 procent, tappade radion andelar.

Det som oroar radioaktörerna nu är att radioutredningen ännu inte lyckats presentera något bra förslag på hur sändningstillstånden ska fördelas. Förslaget som ligger innebär ett slutet anbudsförfarande där intressenter lägger sina bud i blindo och inte kan vara säkra på vad de har i säcken förrän de tar ut den i ljuset igen. Nätverkens tidigare ansträngningar att skapa struktur genom konsolidering och nätverk av lokala radiostationer riskerar att slås i bitar. Förslaget känns ogenomtänkt och kan rimligen inte klubbas.

Sammantaget ser dock framtiden för reklamradion ljusare ut än på länge. Det blåser upp till förlig vind och nu är det upp till aktörerna själva att fylla seglen och äntligen få styrfart framåt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.