Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Nils von Heijne: "SXSW 2014 – mer djup än hype"

Publicerad: 11 mars 2014, 11:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

Nils von Heijne, cd på Pronto, listar sina tre starkaste intryck från festivalen i Austin.


Ämnen i artikeln:

SXSW

Man kunde ana lite oro i luften inför årets SXSW Interactive. Festivalen där digitala fenomen som Twitter och Foursquare fått sina genombrott har växt sig allt större och allt fler oroliga röster har nu börjat prata om växtvärk. Någon viskar om att festivalen kanske har förlorat sin kraft. Var är årets genombrottsapp? Var är den nya gadgeten att lägga till önskelistan?

Min upplevelse av årets festival var allt annat än orolig. Den visade snarare på hur SXSW har vuxit upp. Visst finns gadget-nördigheten och hypejakten kvar men festivalens hjärta bultar alltmer för de stora samhällsfrågorna, forskning och hur teknik kan förbättra världen. För min del tar jag med mig tre huvudsakliga intryck från årets SXSW Interactive.

Framtidstro

Mitt första intryck är den överväldigande positiva attityd man möts av i festivalens alla delar. Austin är USA:s snabbast växande stad med 2-3 procents befolkningstillväxt årligen och en ekonomisk tillväxt på nästan 6 procent under 2013. Staden bubblar med andra ord även när det inte är festival. 

Också festivalens talare, paneler och seminarier omges av en positiv syn på framtiden. Känslan är att allt är möjligt. I ett seminarium om hur redaktionellt innehåll och e-handel kan mötas menar Thrillists grundare Ben Lehrer till och med att det aldrig har funnits en bättre tid att starta medieföretag än just precis nu. Ganska vågat i en tid när tidningars gravar grävs allt djupare och journalister måste söka lyckan i andra yrken.

Denna utopiska syn på vår digitala framtid känns faktiskt inte så blåögd efter några dagar i Austin. Den känns snarare allt mer välgrundad, vilket leder mig in på insikt nummer två – forskning.

Forskning

Vi förstår den digitala världen allt bättre. Forskarna, akademikerna och de intellektuella tänkarna har börjat skapa ett ramverk runt våra digitala liv - från köpbeteenden till LOLcats. Under SXSW presenteras forskning och statistiska verktyg som förklarar varför Volvos "Epic Split" får 70 miljoner visningar, hur man formulerar den mest effektiva ämnesraden till ett epostutskick och hur företag själva kan "forska" i sin data. Det ligger numer riktig forskning på riktiga universitet bakom lärdomarna och hypen kring "Big Data" som en av nycklarna till framtidens kommunikation känns faktiskt helt motiverad.

Världspåverkan

Min tredje spaning kan sammanfattas i ordet världspåverkan. SXSW är en global mötesplats med deltagare från hela världen. Bara från Norden kom runt tusen besökare vilket ger oss en stark närvaro, åtminstone sett till antal besökare per capita. Den digitala utveckling som diskuteras under festivalen har också en allt större inverkan i världen. Googles Eric Schmidt pratade om hur mobilt internet förändrar livet för miljontals människor i utvecklingsländer, Dr Neil Degrasse Tyson diskuterade hur digitala världar föder ett allt större intresse för vetenskap hos skolelever och Instagrams communitychef Bailey Richardson berättade om hur Instagram ger världen en inblick bakom Nordkoreas murar. Vi fick se hur en digitaliserad sjukvård kan låta vårdföretag tjäna pengar på att proaktivt hålla människor friska, istället för att som nu göra vinst på sjukdom, och vid sidan av sjukvård fick vi se edtech (education technology) lysa som den kanske största trenden under årets festival.

Vår digitala värld tycks vara i större förändring än någonsin och det särskilt i Austin. Ingen anledning till oro inför SXSW 2015.

Nils von Heijne

Creative director, Pronto

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

SXSW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News