Gå direkt till textinnehållet

"När blir det för mycket reklam?"

Dagens Medias Madeleine Östlund undrar om det kan bli för mycket produktplacering i filmerna.

Produktplacering i film är inget nytt. Och i dagens sociala medier-värld sprider målgrupp-erna själva annonsörernas budskap vidare.

Men i produktplaceringens begynnelse var upplägget minst sagt mindre ekonomiskt bärande än i dag. Enligt Sydsvenskan krävde regissören Steven Spielberg endast ett par lådor chokladtäckta jordnötter i utbyte mot att godisvarumärket Reese’s Pieces skulle få sitt namn nämnt i succéfilmen ”E.T”.

– Reklam i film har gått från att vara ett kreativt sätt att få in sponsorer i filmen till big business, säger Mats Urde, ekonomidoktor i varumärkesstrategi vid Lunds universitet, till Sydsvenskan.

Uppskattningsvis täcks 30 procent av en films produktionsbudget av sponsring.

Expressen skrev häromdagen om den senaste ”Sex and the City”-filmen, som beskrevs som ”ett enda stort frosseri

i utvalda märken”. I den första ”Sex and the City”-filmen antingen syntes eller nämndes minst 67 olika varumärken.

I Sverige är vi som vanligt mer modesta. Som Dagens Media tidigare skrivit så tar en svensk långfilm vanligen in sex till tio annonsörer som betalar mellan 200 000 kronor och 1 miljon kronor.

Att varumärken är en del av handlingen ger en film trovärdighet och förankring i verkligheten, och enligt artikeln

i Expressen så verkar inte målgruppen bry sig särskilt mycket om huruvida utrymmet är köpt eller inte. De sätter snarare en ära i att spåra upp alla smarta produktplaceringar.

Så för annonsörerna verkar det fungera:

– Ett konkret exempel är hur serien satte Fendis baguetteväska på kartan i Sverige, och få hade koll på Jimmy Choo och Louboutin innan ”Sex and the City”. Efter den här filmen lovar jag att resorna till Abu Dhabi kommer att öka bland tjejgängen och fler kommer att knappa på HP-datorer. Det är otroligt effektivt, faktiskt unikt, säger modeprofilen Ebba von Sydow till Expressen.

Redan nu bloggas det om vilka klockor karaktärerna i ”Wallstreet: Money never sleeps” har på sig – drygt fyra månader innan biopremiären.

Detta måste såklart vara en marknadsförares våta dröm. Okej, det kostar en slant. Men sedan kommer målgruppen att sprida ditt varumärke via bloggar, Twitter och Facebook. Men när blir det för mycket reklam och produktplaceringar? Kan det bli för mycket? Ett självklart svar är att det blir för mycket när produktplaceringarna blir för uppenbara, eller används på fel sätt i fel situation.

Men så länge som publiken inte reagerar, och så länge som produkt-placering är effektivt för annonsörerna, så lär vi också få se mer och mer av denna typ av annonsering.

(En rolig parentes i sammanhanget är att Sony Tristar 1996 fick betala Reebok 10 miljoner dollar i skadestånd för ett klipp som råkade tas bort ur Tom Cruise-filmen ”Jerry Maguire”.)

Madeleine Nilsson

Publicerad 2010-06-09 08.11Uppdaterad 2015-12-06 15.46

Dela artikeln: