"Mobilen är något helt annat"

2017-06-06 07:12 Viktor Ek  
Dilem Güler, affärschef på Bonnier News Sales.

EXPERTEN SVARAR. Så kan publicister skapa bättre miljö för annonser i mobilen.

Mobilen är en av de kanaler där mottagarna är mest känsliga för reklam. Samtidigt ökar investeringarna kraftigt. Bonnier News vill bli bättre på området – och ska därför studera hjärnan för att undersöka hur mottagandet av mobil marknadsföring skiljer sig åt i nyhetsmiljö jämfört med i sociala medier. De ska dessutom ta reda på hur annonsörer kan optimera sina varumärken i den mobila kanalen.

Under våren genomför de en omfattande neuro-marketingstudie under ledning av neuropsykologen och entreprenören Thomas Z Ramsø-y. Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan, deltar som expert inom kommunikation.

– Vi gör denna studie för att dels få egna insikter, men också för att kunna erbjuda marknaden och våra kunder mer kunskap om hur man använder mobilen i sin kommunikationsstrategi. Vår absolut snabbast växande plattform är mobilen, och då måste Bonnier News vara bäst när det kommer till insikter i mobilkommunikation, säger Dilem Güler, affärschef på Bonnier News Sales.

– Sen är det väldigt intressant att titta på hur annonsering passar bäst i just nyhetsmiljö, hur kan våra annonsörer få bäst effekt utifrån våra unika förutsättningar? Så vitt vi vet har detta aldrig gjorts i Sverige, så det ska bli spännande.

Dilem Güler listar relevans, användarvänlighet samt bra material och format som avgörande punkter för att man som publicist ska kunna optimera annonsexponeringarna i mobilen. 

– Mätningsfrågan och uppföljning är så klart superviktigt, mobilen är något helt annat, där gamla valutor inte fungerar.

Så kan publicister skapa bättre miljöer för mobilannonsering, enligt Dilem Güler

1 Relevans

Relevans är så klart alltid viktigt, men i mobilen viktigare än någonsin. Du har inte lång tid på dig att fånga besökarens uppmärksamhet, oavsett om ditt budskap är kommersiellt eller inte. Mobilen ger spännande möjligheter när det kommer till data som kan ge just den relevans som krävs, till exempel geo-positionering i realtid eller kontextuellt, vilket självklart ökar effekt och relevans samt ger nöjda kunder.

 

2 Bra Material

Mitt i all automatisering och sökande efter räckvidd får man inte glömma vikten av bra material och format. Dessa behöver anpassas till miljö och användare. Därför blir optimering och insikter superviktiga. Att erbjuda materialproduktion anpassad till just vår miljö och publik är en hygienfaktor för att kunna ge kunden bäst effekt. Vi som publicister behöver ta rollen som rådgivare och inte bara distributörer.

 

3 Mätning och uppföljning

Mätningsfrågan och uppföljning är så klart superviktigt, mobilen är något helt annat, där gamla valutor inte fungerar. Mobilen innebär också rent tekniskt en del begränsningar i hur vi traditionellt vill mäta, vilket ger publicisten möjligheten att ta lead i fråga om mätning och uppföljning. Viktigt att man har koll på dessa delar under 2017.

 

4 Användarvänlighet

Ju bättre användarvänlighet, desto bättre resultat för våra kunder. På mobilen blir hastighet, intuition och enkelhet mycket, mycket viktigare än på någon annan plattform.

 

5 Video

Videotittandet växer, och det växer snabbast i mobilen. Ett bra videoerbjudande på mobilen är ett måste. Dock får man inte tumma på användarvänligheten, långa reklambreak är inte optimalt.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt