Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Mediernas självfixering blir deras död"

Publicerad: 27 September 2010, 09:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

I valrörelsen tog återigen meta-journalistiken över. Om medierna ska fortsätta vara relevanta måste de börja rapportera om sina konsumenters vardag igen, skriver Martin Schori.


För en dryg vecka sedan hölls ett val som skulle bli historiskt i princip hur det än slutade och som skulle få ett avgörande inflytande över mer än nio miljoners människors liv och vardag de kommande fyra åren.

Men istället för att reda ut vilka konsekvenser partiernas politik skulle få för väljarna ägnade medierna sig till stor del åt metajournalistik.

Själva valrörelsen började diskuteras redan flera veckor före den var avslutad. Hur medierna hade bevakat olika partier och personer visste vi också långt före valnatten. Till exempel.

Visst, som branschbevakare är det förstås kul att höra statsvetare och konsulter analysera en valrörelse in i varje liten spaltmillimeter. Men som mediekonsument vill jag inte se Stig-Björn Ljunggren prata mediebevakning i "Kvällsöppet", jag vill höra människor berätta om sina erfarenheter av alliansens sjukvårdspolitik de senaste fyra åren. Jag vill höra näringslivstoppar berätta om sin oro för en rödgrön valseger och jag vill höra afghaners åsikter om det krig som plågar deras befolkning.

Jag vill inte bara läsa artiklar som handlar om mediernas beröringsskräck för Sverigedemokraterna, jag vill också läsa om varför socialdemokrater och moderater runt om i landet väljer bort sina gamla partier för Jimmie Åkessons främlingsfientliga politik. Jag vill läsa om hur svenska muslimer känner inombords när de ser en reklamfilm där en gråhårig pensionär jagas av kvinnor i burka. Jag vill höra om hur situationen i andra länder som valt in populistiska högerpartier ser ut (något som Agenda försökte ge svar på först igår kväll, alltså efter valet).

Och jag vill framför allt inte läsa fler artiklar om fenomenet "sociala medier", en mediekanal som har potential att bli just den demokratiska revolution som många säger, men som bromsas av att alla diskuterar själva mediet istället för hur man kan använda det för att nå verklig förändring.

Människor slutar konsumera traditionella medier för att de inte upplever att de känns relevanta längre. Jag tror inte att den här typen av metajournalistik och metadebatt är lösningen på mediernas problem.

Men vad är då lösningen? Ja, kanske det som jag beskriver ovan - att satsa mer resurser på att spegla de problem och utmaningar som deras läsare står inför, varje dag. Den typen av rapportering som gör att lokaltidningarna fortfarande står starka. Den som gjorde - och i viss mån fortfarande gör - kvällstidningarna så unika.

Det är så klart billigare att dra på opinionsundersökningar eller ringa Stig-Björn Ljunggren istället. Men de som är intresserade av metajournalistik läser ju tidningen ändå. Det är de andra ni behöver engagera.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.