Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Tips och inspiration

"Måste serveras på silverfat"

Christin Sarmell, Web Analytics & CRO specialist, Iprospect.

TIPS OCH INSPIRATION. Så optimerar du landningssidan, enligt Iprospects Christin Sarmell.


Publicerad 2017-10-20 08:45

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

De flesta företag filar och slipar ständigt på sin webbplats, många gör det fortfarande utan bakgrundsdata och går enbart efter antaganden.

Det bästa är förstås att göra en djupgående konverteringsanalys för att se hur besökarna rör sig på webbplatsen så att man kan upptäcka vilka problem som faktiskt behöver åtgärdas. Exempel på frågor man kan ställa sig för att ta reda på problem som finns på webbplatsen: Har vi en hög avvisningsfrekvens på landningssidan? Har vi för många steg i konverteringsflödet? Har vi ett steg i konverteringsflödet där många hoppar av?

Utan att göra en analys så finns det några saker ni kan gå igenom och förbättra för att optimera landningssidan. Efter nästa stycke listar jag fyra enkla frågor du kan ställa till dig för att se om din webbplats lever upp till besökarens förväntningar.

För besökaren tar det bara några sekunder att bestämma sig för om hen ska stanna kvar eller lämna webbplatsen. Därför behöver vi omedelbart övertyga besökaren att stanna kvar, och för att göra det måste vi besvara några grundläggande frågor. De kan kännas självklara men ändå är det alltför många som missar att besvara dem.

Den första frågan är Var är jag? Användaren vill känna sig trygg med vem som står bakom webbplatsen, det kan räcka med en företagslogga om företaget är välkänt. Annars kan man behöva skriva ut företagsnamn samt lägga till en kortfattad förklaring eller slogan om den talar om vilken typ av företag som ansvarar för webbplatsen. Till exempel ”Bokhandeln för alla bokälskare”.

Den andra frågan är Vad kan jag göra här? Det är viktigt att tydligt visa upp vad ni kan erbjuda besökaren som exempelvis köpa produkter, boka resa, ladda ner PDF-dokument. Till exempel ”Släck din boktörst, handla dina favoritböcker här”.

Den tredje frågan är Varför ska jag göra det? Erbjudandets fördelar och USP:ar. Vad får ert erbjudande att sticka ut? Kanske har ni snabba leveranser, fri frakt, trygghet, garantier, förlängd returrätt eller fri retur.

Den fjärde frågan är Hur gör jag? Visa tydligt för besökaren hur hen går tillväga genom en tydlig call-to-action. Köp-/boka knapp, en sökfunktion för att hitta nedladdningsbara dokument, lokala butiker eller resmål och så vidare.

Det handlar framförallt att se över om det är tydligt nog. För någon som har jobbat med webbplatsen är saker och ting självklara men för en förstagångsbesökare är det en främmande plats där det viktigaste måste serveras på ett silverfat.

 

Christin Sarmell

Web Analytics & CRO specialist, Iprospect

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.