Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Mansdominansen på byråerna har blivit värre"

Publicerad: 27 Mars 2013, 14:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

KRÖNIKA. Dagens Medias reporter Dante Thomsen gör avbön efter testosteron-chocken på dagensmedia.se – och kallar samtidigt könsfördelningen bland Sveriges mäktigaste byråchefer pinsam.


Mycket testosteron i Dagens Media idag. Kan ju tro att det inte finns några kvinnor i mediebranschen”.

Den syrliga tweeten skrevs av en av våra vakna läsare i slutet på förra veckan. Och det är bara att beklaga, den skärmdump som twittraren @grossen har tagit på dagensmedia.se är verkligen inte smickrande.

Utan att inta en allt för hårdnackad försvarsposition vill jag ändå hävda att det inte brukar vara så här pinsamt mansdominerat på vår sajt.

Men det är ingen ursäkt. Det varken bör eller ska se ut så här på dagensmedia.se. Det är bara att pudla.

Tyvärr speglar den sarkastiska kommentaren en del av verkligheten i vår lilla ankdamm.

För drygt ett år sedan granskade jag och en kollega jämställdheten i branschen. Resultatet var hårresande. Bland Sveriges 15 största mediebyråer fanns bara 1 kvinnlig vd.

Även på reklambyråsidan var resultatet skrämmande. Av 20 vd:ar på de största reklambyråerna var bara fyra kvinnor.

Såhär ett år senare är det bara att – utan att ha gjort några större efterforskningar – konstatera att det knappast blivit bättre. Tvärtom. Det har bara blivit värre.

I höstas tvingades Amanda Koutra under oklara omständigheter bort från vd-posten på mediebyrån Carat. Hon ersattes då av Göran af Klercker – som därmed reducerade antalet kvinnliga vd:ar på de stora mediebyråerna till noll.

Även mediebyråerna Starcom och Vizeum har bytt vd – som båda fått två nya manliga chefer.

På reklambyråsidan har det också blivit sämre. I augusti förra året valde Kings vd Lina Söderqvist att säga upp sig. Hon ersattes då av, hör och häpna, en man.

På Storåkers McCann, som i början av förra året genomförde en stor omorgansiation har den kvinnliga vd:n Anne Årneby ersatts av en man.

En av Sveriges mest framgångsrika reklambyråer DDB har också bytt vd – från en man till en annan man.

På reklambyrån Great Works har man däremot en ny kvinnlig vd, Petronella Petreus. I samband med sitt nya jobb lämnade hon dock vd-posten på Scholz & Friends – som ersatte henne med en manlig vd.

Det finns fler exempel.

Detta är pinsamt och dessutom ett kraftigt underbetyg för en bransch som ser sig själv som progressiv och framåtriktad.

Jämställdhet är ett heltidsjobb och för vår del på dagensmedia.se kan vi bara lova att hela tiden försöka bli bättre på att vara jämställda i vår nyhetsrapportering.

Vågar medie- och reklambyråernas styrelser lova att göra sin del av jobbet?

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.