Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Malou von Sivers skräckexempel"

Publicerad: 1 Juni 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Under arabupproren och katastrofen i Japan blev det extra tydligt att Sverige behöver en 24-timmarskanal för nyheter. Bara TV4 inte drar ned brallorna alltför långt, skriver Martin Schori.


På morgonen den 11 mars slogs den japanska kusten i spillror av en gigantisk flodvåg. De fasansfulla bilderna kablades ut via medier i hela världen.

Även TV4:s "Efter Tio" med Malou von Sivers visade bilder från en tsunami. Den som som drog över Sydostasien fem år tidigare, alltså.

Medan de som sökte sig till webben eller utländska nyhetskanaler kunde följa katastrofen i realtid fick TV4-tittaren ett inslag om en liknande tragedi – som skedde fem år tidigare.

Parallellt med katastrofen i Japan spreds en revolution i arabvärlden, där folk efter folk reste sig för att kasta ut sina despoter. Allt framför kamerorna på Al Jazeera och CNN, men inte ens Sveriges Radio bjöd på direktsändning.

Jag inser att planerna på en dygnet-runt-sänd-nyhetskanal inte föddes så sent som i mars i år. Men om Jan Scherman såg inslaget i ”Efter Tio” förstärktes nog hans övertygelse om ett sådant projekt.

Nyhetskanalen känns dessutom logisk i en tid där intresset för dokumentärt material och fördjupning tycks öka, kanske som en motreaktion på det snabba nyhetsmaterial som har kommit att dominera webbrapporteringen. Tidskrifter som Filter och Fokus får fler läsare, morgon- och kvällstidningar fyller spalterna med artikelserier och till och med genomkommersiella MTG startar pratradio.

TV4 har dessutom genom massiva programbudgetar blivit ett kanalhus som har medvind och håller det i sig till hösten kommer de att ha stora möjligheter att marknadsföra sin nya kanal i Storfyran och i övriga kanaler. Detta mitt i en brinnande högkonjuntur, med rekordhög utförsäljningsgrad för tv-reklam.

Samtidigt håller barriärerna mellan försäljningsavdelningarna och redaktionerna på att demonteras, och exempel på samarbeten som tidigare var otänkbara har dykt upp i de flesta kanaler.

Magasinförlagen bildar avdelningar för advertorials och Aftonbladet gör, till exempel, kampanjjournalistik som sponsras av rekryteringsföretag. AFP-programmen tar över tablån. Det har sannolikt lett till att toleransen för kommersiella samarbeten ökar – vilket kan gynna TV4:s nya kanal.

Samtidigt står TV4-huset naturligtvis inför en enorm utmaning och man ska komma ihåg att Prosieben nyligen valde att sälja av sin förlustbringande nyhetskanal i Tyskland.  

Precis som mediebyråcheferna påpekade i dagensmedia.ses artikel kommer tittandet sannolikt att vara lågt förutom vid väldigt spektakulära nyhetshändelser.

Den ökade trovärdigheten för kanalhuset TV4, som Maxus tv-chef Carina Andersson nämner, kan snabbt bli ifrågasatt om Bonnier lockas till att dra ned brallorna allt för långt. 

De inköpta experterna från Nordea och Apoteket i ”Förkväll” har ju mött hård kritik – och även fällts av Granskningsnämnden.

Håller sig TV4 på rätt sida kan dock nyhetskanalen bli ett välkommet tillskott. Kanske är det läge att ge Malou von Sievers ett direktsänt morgonprogram i höst.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.