Malin Edin: "Så skapar du effektiva dynamiska annonser"

2017-11-13 11:43  
Malin Edin, Social Media Specialist, Iprospect.

TIPS OCH INSPIRATION. Iprospects Malin Edin guidar till effektiv annonsering med dynamiska och produktbaserade annonser.

Antalet format och olika annons-typer vi kan använda oss av på Facebook och Instagram växer för varje år. Med ökade valmöjligheter så ökar även vikten av att välja rätt format för rätt tillfälle men även att använda det på rätt sätt samt att rikta det till rätt målgrupp. För att hjälpa er en bit på vägen mot att få alla "rätt" så kommer nedan att fokusera på att guida er igenom ett av de absolut mest kostnadseffektiva annons-formaten, dynamiska annonser.

För att kunna använda sig av dynamiska annonser så krävs det att man har en produktfeed. En produktfeed består av ett större antal produkter, förslagsvis samma produkter som återfinns på er site, och innehåller komplettande information kring dessa, t.ex, beskrivning, färg och pris. Som säkert är bekant för många så sträcker sig en produktfeeds användningsområde långt utanför Facebooks och Instagrams sociala-världar då den har ett stort värde i andra digitala kanaler såsom Sök och Retargeting. Nedan följer dock en kort summering av dess stora potential på våra sociala plattformar.

Dynamisk Retargeting

Det blir idag allt vanligare att annonsörer använder sig av annonsering med en produktfeed på Facebook för att kunna erbjuda sina potentiella kunder mer relevant och personifierat innehåll. För att kort förklara hur en sådan annonsering fungerar så har Lisa varit inne på butik X och kollat på en tröja, hon köper dock inte tröjan direkt då hon vill överväga sitt beslut. Lisa kan då få en annons bestående av flera produktbilder varav en av dem är just den tröjan Lisa tidigare tittat på plus en del andra produkter som hon kan ha scrollat igenom av bara farten. Övriga produkter som visas i annonsen är rekommendationer baserat på liknande användares beteenden. I dynamisk retargeting finns även möjligheten att cross-sälja, i.e. om någon har köpt något från ett visst sortiment så kan vi rikta en annons med kompletterande produkter till samma person. Detta kräver dock att vi sätter upp olika produktset, mer om detta nedan. Detta är vad vi brett kallar ’retargeting’.

Dynamisk Prospecting

Vad som däremot är ett nyare fenomen är de dynamiska prospectingannonserna som används för att nå en bredare målgrupp. I dessa fallen så är målsättningen att nå de som inte nyligen besökt annonsörens hemsida eller visat intresse för deras produkter. Det som visas i dessa annonser är därmed inte heller produkter de själva tittat på hos just denna annonsören utan produkter som användarna har visat ett bredare intresse för via. att de t.ex. har interagerat med en viss typ av innehåll, besökt andra siter etc. Fördelen med att använda detta sättet för att nå en ny publik är att man ofta lyckas med att göra annonserna väldigt relevanta trots att personerna inte har besökt ens egen webbsida.

Collection Ad

Det tredje och allra nyaste sättet att använda sig av produktfeeder i sin Facebook och Instagramannonsering är via Collection Ads, formatet som i ett utrullningsstadie även kallades ’Shoppable feed’, vilket är precis vad det är. Här använder man sig av en video eller en bild med produktbilder under, dvs. en ’collection’ som är ihopsatt från feeden. Fördelen med en Collection Ad är att den tenderar att sticka ut ur flödet tillskillnad från likande produktinriktade format såsom Carousel Ads som används frekvent på Facebook och Instagram. Formatet används bäst för att visa upp en kollektion där man med fördel ser till att produkterna som finns med i den frontande öppningsfilmen eller bilden även återfinns bland de efterföljande produktbilderna.

Men hur används då en produktfeed på "rätt’"sätt?

Det alla tre nämnda ovan format har gemensamt är att man kan styra vilka produkter som kan visas i respektive annons med hjälp av produktset. Ett produktset är precis som det låter ett specifikt urval/set av produkter. Möjligheterna att välja ut dessa set beror på vilken information en annonsör tillhanda har i sin feed. Det är därför extremt viktigt att man inför skapandet av en feed frågar sig själv vilka utmaningar eller möjligheter man vill att feeden ska lösa? Här kommer ett par konkreta exempel:

  • Välj att skapa ett produktset enbart innehållande reaprodukter eller alternativt produkter som kostar över ett visst pris. Om man kombinerar detta med Facebooks möjligheter att segmentera sin målgrupp så har vi skapat ett starkt reklambudskap som inte enbart ökar relevansen för den potentiella kunden men som även hjälper er som annonsör att maximera effekten från era annonser.
  • Skapa ett produktset innehållande produkter som ni har ett överskjutande lagersaldo av. Därmed kan ni se till att dessa produkter får en extra försäljningspush medan de specifika produkterna som visas i annonsen för en viss användare fortfarande är baserat på den potentiella kundens faktiska beteende och/eller kundens förväntade respons. Detta kräver dock att tillräckligt många produkter är inkluderade i setet.
  • Vill ni använda alla era röda produkter för att skapa en specifik julannons men samtidigt inte begränsa produkterna till de ni statiskt valt ut? Låt då istället den specifika användarens beteende bestämma vilka av de många röda produkterna som han/hon exponeras för genom att skapa ett produktset innehållande alla era röda produkter.

Oavsett vilken utmaning ni vill att feeden ska lösa för er så har dynamisk retargeting och dynamisk prospecting flera gemensamma nämnare: annonserna är datadrivna, relevanta och baserade på faktiska beteenden.

För att kunna använda feeden för att utforska möjligheter som ovan så krävs det dock att några grundpelare är på plats, några av de viktigast kan sammanfattas enligt nedan:

Grafiskt: Använd en ram eller ett tema på din feed för att den ska sticka ut bland alla annonser. Använd även en hög kvalité på era produktbilder och se till att de levereras i enlighet med Facebooks feedspecifikation.  

Informativ: Det är viktigt att produktbeskrivning, pris, information kring material etc. finns på plats. Generellt sätt – ju mer information ju bättre, vi kan sedan arbeta med att sortera ut det relevanta.

Up-to-date: Se till att er feed uppdateras regelbundet. En av de viktigaste aspekterna är att priser på site överensstämmer med priser i feed, då prisdifferenser definitivt är något som försämrar kundupplevelsen. Se även till att lagerstatus finns på plats så att produkter som är utsålda lätt kan exkluderas från feeden.

Sammanfattningsvis; se till att ni lägger ner tillräckligt med tid vid själva uppbyggandet av feeden för det kommer ni ha igen senare. Se även till att utnyttja informationen ni samlat kring produkterna på det sätt som hjälper er att nå era mål mest effektivt. Slutligen, matcha de dynamiska annonserna med en relevant målgrupp så ser ni till att göra alla rätt.

 

Malin Edin

Social Media Specialist, Iprospect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt