Magnus Johansson: "Konsumenter har hamnat i en ond spiral"

2018-02-15 14:21  

TIPS OCH INSPIRATION. "När du förstår konsumenterna kan du visa dem rätt annonsbudskap". Magnus Johansson, nordenchef på Sizmek, förklarar hur du får konsumenternas uppmärksamhet.

Allt som krävs för att få konsumenternas uppmärksamhet är att leverera rätt annons när de är som mest mottagliga. Howard Gossage sa redan på 1960-talet "Nobody reads ads. People read what interests them. Sometimes it’s an ad." En insikt som är högst relevant även idag. Skillnaden är att vi numera har tillgång till teknik som gör att vi kan förstå vad konsumenterna vill ha och i vilket ögonblick de vill ha det.

Det är en enorm utmaning att förstå och ha koll på alla konsumenter som ständigt ändrar sina preferenser, byter kanaler och hoppar mellan flera olika enheter. Tänk bara på alla digitala spår vi lämnar efter oss under en endaste dag. Det är helt orimligt att anta att marknadsförare ska kunna klara av att processa det ständiga informationsflödet som skapas vid alla beröringspunkter utan tillgång till avancerad teknik.

Som tur är har tekniken marscherat framåt sedan Howard Gossage delade med sig av sina insikter på 60-talet. I dag har vi tillgång till system som ofta ligger steget före konsumenternas invanda beteendemönster. Med exempelvis artificiell intelligens kan vi analysera, förstå och agera på alla miljontals parametrar som skapas i interaktionen mellan konsumenter och varumärken. På bara en millisekund kan marknadsförare optimera sitt budskap så att det kan inspirera konsumenten till att agera i stunden som hen är mest mottaglig. Men för att lyckas med det måste vi också använda tekniken i marknadsföringsarbetet.

Trots att vi har all teknik för att lyckas är det en enorm mängd användardata – som sökhistorik, besökta sajter och mycket mer – som inte används fullt ut. I värsta fall använder man inte någon teknik överhuvudtaget utan gissar baserat på historiska slutsatser. Resultatet blir dåligt riktade kampanjer som misslyckas med att nå den tänkta målgruppen och istället irriterar konsumenterna som får en missvisande bild av varumärket.

En konsekvens av detta är att konsumenter utvecklar egna verktyg som blockerar alla missriktade budskap. Enligt branschexperter exponeras den vanliga konsumenten för över 5 000 annonsbudskap varje dag. Det är en otroligt mängd intryck som måste sållas bort och i värsta fall blockeras. I och med att reklamblockerare ökat i popularitet har annonsörer i sin panik svarat med att visa ännu fler annonser i hopp om att gå runt alla filter och återhämta förlorade visningar. Annonsörer och konsumenter har hamnat i en ond spiral som endast kan vridas om med hjälp av smart teknik. För det är ju faktiskt så att konsumenter inte har något emot reklam, så länge den är relevant.

Vi står vid ett vägskäl där varumärken och annonsörer måste välja om de ska fortsätta med sina dalande CTR-siffror eller om de ska stanna upp, se sig omkring och omfamna de tekniska möjligheter som positivt kan förändra relationen mellan dem själva och sin potentiella kunder.

Vi hoppas att annonsörerna väljer prediktiv marknadsföring som med hjälp av artificiell intelligens kan optimera deras budskap samtidigt som de värnar om konsumentens integritet. Med avancerad teknik kan vi nämligen göra något rätt så enkelt - visa en produkt som konsumenten är intresserad av, oavsett om de precis sökt efter liknande produkter eller uppvisat ett beteende som inte är direkt kopplat till produkten men som korrelerar med vad som är relevant för konsumenten. Resultatet blir att vi markant ökar chansen till konvertering samtidigt som vi skapar långsiktiga relationer med konsumenterna.

Precis som Howard Gossage sa, konsumenter lägger märke till budskap som intresserar dem. I dag har vi all teknik som gör det möjligt att visa inspirerande och relevanta annonser i det ögonblick som konsumenten är som mest mottaglig – det är dags att ta steget.

Magnus Johansson, nordenchef på Sizmek

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt