"Kvällspressens skryt är pinsamt"

Kvällstidningarnas upplageskryt har gått från kul och lite gulligt till pinsamt, skriver Dagens Medias Martin Schori.

Expressens upplaga minskade med 1,4 procent i juni - trots potentiella lösnummerfester som prinsessbröllop och fotbolls-VM.

Att kvällspressen har en negativ upplagetrend är ingen nyhet. Men i takt med att den minskar får upplageskrytet - paradoxalt nog - allt större utrymme i tidningarna.

Små notiser har blivit till helsidor - ibland uppslag. Nyhetschefer och reportrar får berätta om sina favoritnyheter och chefredaktörerna fäktas på nyhetsplats.

Aftonbladet har visserligen lämnat temporär walk over i upplagebeefet (men deltar gärna i räckviddeskrytet) eftersom de inte längre använder sig av TS mätningar.

Men för att läsarna inte ska gå miste om pajkastningen rycker Expressen ut och publicerar en uppskattad upplaga för Aftonbladets upplaga.

Bråket har ofta tagit sig ut på nyhetsplats, något som Dagensmedia.se flera gånger skrivit om. Kriget har länge balanserat på gränsen mellan roligt och löjligt.

I somras passerade Expressen, med råge, den gränsen, då man dedikerade ett helt uppslag till en jämförelse över hur de två tidningarna  bevakat prinsessbröllopet.

En jämförelse, som - hör och häpna - visade att Expressen inte bara vann, utan fullständigt krossade sin konkurrent (som för övrigt illustrerades med en  socialdemokratisk ros som slutades användas 1993). Allt kompletterat med segerintervju med hovreportern Johan T Lindwall (där läsarna till exempel fick veta att bröllopet var den roligaste perioden i hans yrkesliv).

Alltså: Precis sånt material som kommer att få de läsare som slutat köpa tidningen att återvända.

Eller, så kanske det inte alls är förresten.

Kanske är det precis tvärtom, att läsarna känner att de inte vill betala för skrytartiklar. Att Expressen borde fylla sin tidning med det som gör att många - inklusive undertecknad - i övrigt gillar kvällpressen: engagerande, underhållande och granskande journalistik.

Skrytartiklarna har naturligtvis flera syften: de ger intryck att Expressen-läsaren köper en tidning i medgång, det ger de anställda ökat självförtroende och det ger säljarna fler argument vid mediebyråmötena.

Kvällstidningarna levererar fortfarande mångmiljonvinster till sina ägare (till skillnad från många morgontidningar). Men frågan är hur länge man kan räkna med de lönsamma tilläggsprodukternas hjälp.

Affärsutveckling säkrar framtida intäkter, inte upplagekrig på nyhetsplats. Eller - flytta i alla fall skrytet till nätet, så att läsarna slipper betala för det.

Martin Schori

Publicerad 2010-08-02 10.59Uppdaterad 2015-12-06 15.43

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: