Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Kristallen borde belöna modiga kanaler"

Publicerad: 1 september 2010, 12:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Mycket tyder på att Kristallen inte har varit den prisgala som branschen behöver under sina fem år, skriver Dagens Medias Synnöve Almer.


Den svenska tv-världen behöver definitivt ett fint pris att kämpa för och samlas kring, men det är mycket som tyder på att Kristallen inte har varit den prisgala som branschen behöver under sina fem år.

I programförklaringen på Kristallens sajt står att priset ska ”belöna nytänkande och originalitet samt exceptionellt gott hantverk för att på det sättet inspirera de som jobbar med mediet att prestera ännu bättre”.

Bra avsikter, men med facit i hand har SVT och deras eget produktionsteam fullständigt krossat allt motstånd. Ifjol knep SVT hela 11 av 13 möjliga priser och det ger långt ifrån en rättvisande bild av landets stora flora av tv-kanaler och starka produktionsbolag.

Inför årets gala har teamet bakom Kristallen sett över både urvalsprocess och kategorier så att program som tävlar i samma klass är jämförbara. Resultatet är att TV4 knappar in på SVT:s dominans bland nomineringarna. MTGTV är också ikapp och förbi Kanal 5 bland nomineringarna. Nu återstår att se hur prisregnet faller över tv-husen på fredag.

Hur som helst räcker det inte att få till en bättre spridning av nomineringar och priser. Vi har alla sett ett allt mer nostalgiskt tv-klimat där den ena fornstora tittarsuccén efter den andra dammas av och hottas upp i spåren av finanskrisen.

Då behöver man mer än någonsin hylla nytänkande och originella program även inom underhållning, livsstil, dokusåpor och reality. Det duger inte att nominera ”Let’s Dance” och ”Idol” för femte gången av sex möjliga. Andra exempel på långkörare bland pristagarna genom åren är ”På spåret”, ”Lyxfällan”, ”Antikrundan”, ”Debatt” och ”Efterlyst”.

Det är inte fel att ryggdunka teamen bakom stora och välgjorda tittarsuccéer, men det är framför allt kollegor och tv-chefers sak att göra det. Att hylla dem i Kristallen uppmuntrar inte Sveriges tv-kanaler att bli modigare och ta det där läskiga beslutet att satsa på en oprövad och annorlunda idé.

Och sådana behövs i en tv-värld där svenska versioner av amerikanska format tillsammans återkomsten av ”Superstars”, ”Expedition: Robinson”, ” Paradise Hotel” och senast ”Fångarna på fortet” hör till de stora nyheterna.

Priset måste sluta belöna gott hantverk kombinerat med stor budget och lång och trogen tjänst i vissa kategorier. En möjlighet kan vara att ta hänsyn till programbudgetens storlek i tävlingskategorierna. Då kanske fler kommersiella kanaler med mindre budgetar än TV4:s blanka golvprogram skulle kunna ta upp jakten på SVT i Kristallen.

Och varför är inte de som är bäst på att göra tv i Sverige, det vill säga tv- och produktionsbolagen bakom Kristallen, först med att dela ut pris inom den bubblande webbtv-genren. Istället lämnas fältet öppet för Expressen som skapar ett eget webbtv-pris - dock utan att nominera några av storkonkurrentens program.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev