Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Korta guiden till digital långläsning"

Publicerad: 4 Maj 2011, 09:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Dagens Medias krönikör Martin Gelin, bosatt i New York, om tecknen på att det finns en hoppfull framtid för långa reportage i digitala format.


Det gick ganska bra när den amerikanska sajten Byliner lanserades förra veckan. Deras idé är att sälja långa reportage av kända skribenter, vilket de inte är först med, men kanske blir de först med att lyckas. Deras första reportage laddades ner av 35 000 personer det första dygnet. Det var visserligen ett scoop: journalisten Jon Krakauer attackerade en känd filantrop, vilket fick mycket medieuppmärksamhet. Men framgången beror nog även på att det var riktigt bra journalistik – välkskriven, ambitiöst researchad och noggrant redigerad.

Jag har tidigare varit lite tveksam till hur stort intresset egentligen är för alla de fina, nya tjänster som erbjuder kvalitetsjournalistik och långa reportage i digitala format. Jag har inte kunnat undvika känslan av att de bygger på ett önsketänkande från både skribenter och redaktörer, som gärna inbillar sig att alla läsare ”egentligen” bara vill ha 40-sidiga, personliga essäer.

Men det är inte bara Byliners plötsliga succé som tyder på en hoppfull framtid för långa reportage i digitala format. Den tydliga framgången för långläsning på smartphones och läsplattor i USA bevisar att suget är genuint, samt att det inte finns någon motsägelse mellan nya läsmetoder och långa texter (även om vi lär få utstå ytterligare ett par år då journalistkollegor muttrar om ”snuttifiering”). Med Ipad-appar som Zite och Flipboard är det lättare än någonsin att samla läsvärda artiklar och e-bokläsaren Kindle är en av de mest nedladdade gratisapparna.

Är det ett självändamål att läsa långa texter i dagens intensiva informationsflöde? Den svenska Twitter-gurun Stefan Svartling tycker inte det. I en kommentar om detta skriver han att ”det verkar som att vi kan lära oss tillräckligt mycket om ett ämne genom att konsumera korta nyheter” – tusen fragment kan innehålla lika mycket som en väldigt lång text. Det stämmer nog, om man främst är ute efter nyheter, fakta och dagsfärska analyser.

Men det finns något i en längre berättelse som är värt mer än summan av de fakta som presenteras. Man minns en bra berättelse betydligt längre. Det krävs ofta långa, sammanhängande resonemang för att ge historiskt perspektiv och fördjupning. Jag läser säkert hundra analyser i veckan om nyhetsindustrins framtid, men det är få av dem som gjort lika starkt intryck som exempelvis Tim Wus bok ”The Master Switch”, en historik över de amerikanska informationsimperiernas uppgång och fall.

Hos teknologisajten Tech Crunch förutspår man att Byliner, och liknande reportagesajter, kommer att "förändra den undersökande journalistiken lika radikalt som bloggarna gjorde för tio år sedan”. Det är nog lite optimistiskt, men det är tydligt att det pågår ett radikalt skifte i reportagejournalistiken just nu.

Det är talande att e-bokförsäljningen i USA numera står för en lika stor del av bokmarknaden som traditionella böcker. I Sverige ser siffrorna annorlunda ut. En vän på ett stort bokförlag säger att e-bokförsäljningen ”inte ens står för en halv procent” av marknaden i dag. Det gör mig inte särskilt bekymrad, men möjligtvis lite otålig. Svenskar är generellt längre fram teknologiskt än amerikaner – jag brukar kalla Sverige för ”nördarnas land” när amerikaner frågar hur det är där.

Dessa siffror kommer sannolikt att rusa i höjden så fort svenska förlag digitaliserar utgivningen och läsplattorna börjar sälja ordentligt.

Martin Gelin

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.