Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Kommersiell pratradio - bra för fler än MTG

Publicerad: 28 Mars 2011, 04:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Dagens Medias Martin Schori hoppas på mer humor i den politiska debatten. Gärna via MTG:s pratradio.


Inom kort tar MTG kommersiell pratradio till Sverige, något reklamradion hittills hållit sig borta från på grund av kostnadsskäl.

Att pratradio kan vara kommersiell bevisas inte minst av den amerikanska marknaden, där män (ja, män) som Glenn Beck, Al Franken och Rush Limbaugh drar eller har dragit stora lyssnarskaror. Gapigt, extremt och inte sällan vulgärt såklart – men också väldigt underhållande.

Namn som Robert Aschberg och Fredrick Federley hintar om att MTG sneglat på USA när de valt sina programledare.

– Jag ska lyfta frågor som kanske inte alltid diskuteras i de kristallprydda salarna och kommer inte dra mig för att bjuda in gäster som kan ses som kontroversiella, sa Fredrick Federley till dagensmedia.se härom veckan.

Även amerikansk tv har med framgång satt gapiga – men roliga – tyckare som affischnamn. Bill O’Reilly har ständigt hävdat att hans program drar så mycket tittare – för det gör det – eftersom han har en ”point-of-view”. Inget för P1, så klart, men för MTG finns inget hinder.

MTG för dessutom fram just opartiskheten som ett raison d'etre för sin pratradio, och det hedrar dem – de amerikanska förlagorna hycklar gärna och kallar sina megafoner för journalister.

Riskerna med att gå mot en amerikaniserad – och enligt vissa vulgariserad – politisk bevakning är uppenbara, om nu kommersiell pratradio ens kan påverka den offentliga debatten.

Men mer humor i politiken behövs, sannerligen. Den som tvivlar på det kan förslagsvis lyssna igenom Håkan Juholts första presskonferens, som av en enig tyckarkår hyllades som kanske roligast någonsin. Och då är politiken illa ute.

Med andra ord: MTG:s pratradio kan bli ett välkommet alternativ till tråkiga partiledardebatter och knastertorr Godmorgon Världen. Visserligen har även den senare vissa inslag av humor – men frågan är om Sven-Erik Östberg-imitationer leder till att nya målgrupper blir intresserade av samhällsfrågor.

Vilket parti eller block som vinner valet har naturligtvis väldigt stor påverkan på svenskarnas liv, men jämfört med, säg, Libyen, är svensk politik förhållandevis odramatisk. Att allt färre orkar engagera sig är därmed ingenting konstigt.

Om Aschberg och Federley kan få nya målgrupper att intressera sig för politik och samhällsfrågor kan kommersiell pratradio bli värdefull för fler än Stenbeckarna.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.