Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Jesus lämnade den operativa verksamheten och satte sig i styrelsen"

Publicerad: 17 Mars 2015, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

KRÖNIKA. Tommy Lindström på Boom Marketing & Sales filosoferar om påsken, Jesus och marknadskrafterna.


Ett sätt att förstå marknadsföring är att byta perspektiv. Exempelvis genom att nu i påsktid se på Jesu gärningar och upptäcka en superentreprenör, med mycket att lära dagens affärsidkare.

Med mänskligheten kom de eviga frågorna. Varför ska vi dras med sjukdomar, varför måste vi dö och vad är meningen med livet om vi nu ändå ska dö?

Frågorna gav människan livsångest. Ända till en dag, då en affärssinnad person såg ångesten i sina medmänniskors ögon och tänkte:

– Vilken fantastisk aggregerad efterfrågan, hur kan jag möta behovet och skapa en vinn-vinn situation?

Insikten som påverkar livet på jorden än idag

För att förstå hur ett erbjudande skulle utformas genomförde den affärssinnade en marknadsundersökning och brainstormade en del.

Till sist slog insikten ner som en blixt från klar himmel. Gud. De ångestbesatta skulle erbjudas en allsmäktig som svar på sina frågor. I gengäld skulle de ge säljaren all makt och rikedom och dessutom gå ner på knä när de möttes.

 

Marknaden fragmenteras och Jesus dyker upp

Svaret på allas frågor lanserades och snabbt såg andra affärsmänniskor detta window of opportunity. De gav sig omedelbart in i kommersen med nya gudserbjudanden, som guden för bättre skördar, guden för fler barn, guden för hälsa...

Vissa aktörers produktportfölj var mer abstrakt, som en med namnet Jesus. Initialt saknade hans bolag finansiella resurser och kundstock.

Och det på en marknad där konkurrensen inte bara var stenhård från hundratals små aktörer, utan även från en multinationell koncern som ägde och skyddade lejonparten av marknaden med hårdföra metoder.

Utifrån dessa marknadsförutsättningar kom Jesus på ett genialt erbjudande, som han därtill aldrig ska behöva leverera, åtminstone inte på egen hand.

Denna USP fick namnet – evigt liv. Där skulle allt som fattas i människors vardag finnas, och det i överflöd. En konkurrent erbjöd i och för sig redan något liknande, men med fokus på ett överflöd av kvinnor.

Märkligt nog erbjöd ingen ett överflöd av män. För den hugade entreprenören är den positionen ledig än idag, med en förmodad hög ROI, eftersom målgruppen är stor som halva jordens befolkning och på stark ekonomisk frammarsch.

Paketeringen à la Platon

Jesus hade först svårt att få gehör för sin pitch. Folk ville se ett SLA, gärna med straffklausul, för de menade att Jesus inte kunde bevisa att det skulle ske en slutleverans av evigt liv. Då fann Jesus motargument i en retorisk modell från en gammal grek, de klentrogna tystades med:

– Ni kan inte bevisa motsatsen!

 

Sista måltiden öppnar upp för lean production

Jesus saknade både mobil och WiFi, istället la han alla beställningar via tanken till produktionsavdelningen. Tekniken hade sina brister. Framförallt saknade beställningarna dokumentation och när produktionsavdelningen låg efter några månader, så hade de svårt att komma ihåg vad olika kunder skulle ha.

En person på produktionssidan, som underligt nog hade det svenskklingande namnet Per, tog upp saken till diskussion via tanken i Jesus huvud. Och det precis när Jesus åt med sina vänner. Per argumenterade högljutt för lean production och att kapa element som inte tillförde affärsvärde.

Diskussionen blev snabbt besvärlig för Jesus, där han och hans tolv kompisar satt uppradade längs den bortre långsidan av ett bord, med Jesus i mitten.

Dryckesvännerna hängde över honom från båda håll för att få vara med i samtalet. Till slut orkade inte Jesus med denna yttre och inre kakofoni.

Han förstod att elementet som måste bort var han själv, så han lämnade den operativa verksamheten och satte sig i styrelsen.

Per fick ta ansvar för produktionsapparaten med vad som skulle levereras till vem. Sedan dess har verksamheten löpt på med missionen att alltid ge kunderna vad de i grund och botten vill ha – något som mildrar deras livsångest.

Tommy Lindström, Boom Marketing & Sales

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.