Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Inspirerande yrkesbibel utan pekpinnar"

Publicerad: 23 September 2009, 03:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Pr-konsulten Göran Sachs har läst ”Yrke: Journalist". Här är hans dom.


”Yrke: Journalist" är en drygt 200 sidor tjock bok, främst skriven som läromedel för blivande journalister. Den borde också läsas av varje blivande och verksam informatör och/eller PR-konsult.

”Vi har skrivit den bok vi själva skulle ha velat ha när vi började i yrket”, säger författarna Hans Månson och Hans Strandberg. Boken är en lärdomsbok, en kunskapskälla och ett uppslagsverk i miniformat. Språket är föredömligt kort och flytande och dessutom kryddat med råd och sanningar som aldrig blir pretentiösa.

Boken är en hyllning till yrket  (”Att få betalt för att vara nyfiken”), ett försvar för fantasifull nyhetsvärdering (”Att vinkla är vårt jobb”) och en uppmaning att ta jobbet på allvar (”Priviligierat yrke med stort ansvar”).

Här beskrivs till exempel arbetssätt och rollfördelning på en genomsnittlig redaktion oavsett kanal, får läsaren förklarat medievärldens fikonspråk och tillgång till många exempel på nyttiga, tillgängliga och okända informationskällor. Uppslagsverket på slutet är en skattkammare som rymmer allt från etiska regler och publicistiska arbetsmetoder till en lista över journalister i skönlitteratur och på film.

Författarna hävdar med all rätt den typ av journalistik som många menar är gammeldags. De lyfter fram grundläggande värden som källkontroll, effektiv frågeteknik och vikten av att följa nyhetsvärderingens grundprinciper. Här ges många och enkla exempel och referenser utan att boken därför blir akademisk. Det finns en handfull knepiga redaktionella bedömningar som både journalisten och informatören kan ha glädje av att träna.

Vad jag saknar är ett avsnitt om journalistens förhållande till andra aktörer i det enorma informations- och nyhetsflödet, till exempel informatörer och/eller PR-konsulter. Ett sådant avsnitt borde vara relevant eftersom ca sju av tio nyheter som skrivs eller sänds har sitt ursprung från en informationsavdelning eller en PR-konsult, enligt en landets ledande affärsjournalister. Vi lever i en fruktbar symbios, något som många journalister inte verkar förstå eller vill erkänna. Det hade heller inte varit fel att få några professionella synpunkter på journalistens roll kontra bloggar och andra sociala media. När enskilda journalister både skriver som anställd på X-Nyheterna och samtidigt uppträder som privat bloggare under mediets varumärke, uppstår i alla fall hos mig en trovärdighetskonflikt. När jag ställde den frågan till chefredaktören på en av landets rikstidningar fick jag det fantastiska svaret att ”båda är en del av helheten”…

Hansarna Månson och Strandberg har ett gediget förflutet i våra vanligaste media. De har varit reportrar, redaktionschef och/eller chefredaktör, ansvariga utgivare och grävande journalister. De står med bägge fötterna på jorden och har säkert en massa nyttig skit under naglarna. Läs och lär!

Göran Sachs

PR-konsult/Senior Advisor på Comvision

Yrke: Journalist

Hans Månson och Hans Strandberg

Juridisk Reportagebyrå

Visby 2009

ISBN 978-91-85333-26-3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.