Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

"Ingen ljuger som Skanska"

Publicerad: 13 Oktober 2011, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:54

Ibland kan reklam kännas sjukt lögnaktig. Som när Skanska i sin marknadsföring låtsas vara ett schyst företag. Det är det inte, skriver Svante Nybyggars, copywriter på Nybyggars kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Skanska

Uppskrämd av tv-program som "Byggfällan" och "Fuskbyggarna" hade jag vänt mig till dotterbolaget Skanska Direkt för en mindre tillbyggnad av villan. Det skulle betyda ordning och reda, tänkte jag. Vem misstror en koncern som skriver så här vackert på sin hemsida: "Skanska arbetar aktivt och dagligen med etikfrågor. Vi gör det för att en hög etik ger oss sinnesfrid och för att det stärker vårt varumärke… Då får vi också en arbetsplats där alla trivs och mår bra." Först senare skulle jag förstå att "sinnesfriden" och "må bra" var förbehållna Skanska. Själv skulle jag må skit.

Skanska var i mitt fall så kallad totalentreprenör och anlitade underentreprenörer för många av jobben. Bottenskrapet, visade det sig. Allt som kunde gå snett gick snett. Självförtroendet var det emellertid inget fel på hos dessa byggare. Som när två av dem anlände i en skåpbil strajpad med den kaxiga copyn: "Pema – vi har personalen ni behöver." Falsk marknadsföring. De två byggarna var sekunder från att börja slåss och borrade sen i fel grund. Inte direkt vad jag behövde.

Alla som arbetar i affärslivet vet att en vinna-vinna-situation är önskvärd. Både kund och leverantör ska bli nöjda. För Skanska är det inte så. Kunden är underordnad. Under byggprocessen fick jag gång på gång höra, att jag skulle vara glad som fick uppdraget utfört av Skanska. Glad? Varför fattar jag fortfarande inte.

Denna inställning kan även avspegla sig i Skanskas reklam. I en annons för byggföretaget heter det i rubriken: "Vi älskar att göra en god affär." Jo tack, jag vet det nu. Enligt sakkunniga fick jag betala cirka en miljon för mycket för min om- och tillbyggnad på cirka 40 kvm. Skanska gjorde en lysande affär. Inget vinna-vinna här inte. Snarare vinna och skynda iväg för Skanska.

Ingen copywriter med ambition använder en klyscha som "kvalitet utöver det vanliga". Skanskas byggare gör det gärna. För att motivera det höga pris jag skulle betala, sas det just att jag skulle få kvalitet utöver det vanliga. Men om grunden är sned och taket är för lågt, vad ska man då säga om Skanskas kvalitet?

Under senare år har Skanska valt att köra tv-reklam med småbarnsfamiljer – söta småttingar som kryper runt på golvet inför leende föräldrar – för att visa att man minsann också står för mjuka värden och är ett företag i tiden.

I verkligheten är det andra som får krypa.

En söndag blev jag väckt av en arg snickare, som skulle hämta sina verktyg. Han berättade att han inte fått betalt av Skanska på 2,5 månader. Själva krävde Skanska pengar inom 20 dagar av mig.

Undrar hur Skanska har det med sina etiska regler? Råder det verkligen sinnesfrid? Under byggprocessen fick två av cheferna sparken, den ene på grund av inkompetens och den andra för att han var för snäll, uppfattade jag det som. Två av snickarna valde också att lämna. Living the brand? Krävs nog mer om man ska "stärka sitt varumärke".

Efter en för mig förödmjukande byggprocess, där jag fick hantera sånt som Skanskas ofta frånvarande byggchef skulle ha skött, var det inget svårt beslut att sälja de aktier jag hade i detta börsbolag. Vem vill finansiera en lögnare?

Svante Nybyggars

SVAR DIREKT FRÅN SKANSKA:

Vi är tacksamma för möjligheten att svara på Svante Nybyggars debattartikel, men är lite osäkra på vad som ska debatteras.

Svante Nybyggars är en missnöjd kund och arbetet har uppenbarligen inte sköts på ett bra sätt. Det är ett misslyckande. Det hade såklart varit lättare att hantera på ett tidigare stadium, men jag har varit i kontakt med Nybyggars och vi kommer att titta närmare på vad som har hänt.

Sedan tror jag inte att någon på allvar tror att det är Skanskas affärsidé att lura sina kunder. Skanska genomför mer än 10 000 projekt per år. Vi ska alltid leverera i tid, på budget och med hög kvalité, oavsett om det är en motorväg i Chile, ett sjukhus i London eller utbyggnaden av en villa. Nöjda kunder är alltid den bästa reklamen.

Edvard Lind, Presschef Skanska AB 


Ämnen i artikeln:

Skanska

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.