Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

"Hur högt prioriterat är data i din affärsplan för 2019?"

TIPS. Har du koll på allt för att kunna utveckla en datadriven organisation?, frågar sig Mårten Erlberg på Dentsu samtidigt som han ger tips på vad man ska tänka på.


Publicerad: 22 Augusti 2018, 05:50
Uppdaterad: 22 Augusti 2018, 06:10

Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Idag finns det en lång rad med leverantörer av tekniska plattformar och olika möjligheter kopplat till detta. I en komplicerad värld är det lätt att ta den enkla vägen. Det är därför vanligt att man fokuserar på enskilda leverantörer, när det i själva verket ofta behövs en kombination av flera.

Ska man vara krass så finns det idag inte någon enskild leverantör som tillhandahåller optimal infrastruktur inom martech och adtech i alla led. Som exempel: Bör någon som säljer media samt levererar tekniska plattformar också redovisa sina egna resultat? Det är snarare den optimala arkitekturen man behöver få förståelse för.

Man bör som företag ta sin marknadsföring till nästa nivå, det vill säga koppla samman all användbar data och kontaktpunkter, såväl offline som online. Då är det vitalt att få koll på sina egna dataflöden, som försäljning, webbanalys, e-handeln, nyhetsbrev, kampanjdata, CRM, fysisk butik och events och så vidare. Man bör ha som vana att alltid samla in och centralisera data.

Nu börjar "ny-gamla" discipliner få allt större uppmärksamhet, i takt med att dessa kan göras mer sofistikerat och kopplas samman med fler delar än tidigare. Primärt handlar det om Marketing Automation, CRM och Data management Platform. Dessa görs hos en del aktörer idag men då silo-orienterat och det är just där möjligheterna finns. Hörnstenarna i den interna uppsättningen kommer således vara MA, CRM, DMP och CDP.

Begreppet CDP är nytt för många och berördes som hastigast i Dagens Media tidigare i år, då var det Niklas Nikolaidis som skrev .

Just CDP (customer data platform) ger möjlighet att koppla samman samtliga datakällor, system och plattformar. På så vis ges en holistisk och rationell bild av affärsverksamheten. Det kan handla om att ha koll på vem som just nu har ett supportärende för en reklamation, till vilka som redan fått ett erbjudande från kundklubben, till vilka typer av produkter kund-ID X har köpt. På så vis kan man undvika att kommunicera i överflöd och faktiskt börja få en riktigt bra bild över konsumentresor och därmed skapa sig insikter om konsumenter i form av beteenden, profiler etc.

Detta handlar inte bara om att skapa unika ID:s för segmentering och styrning. Det handlar även om att samla medieinvesteringar, försäljning, besök i butik, kundklubb, paneldata, insiktsdata, brand tracking och så vidare. Med den typen av information centraliserad har man underlag för mycket mer avancerad rapportering och analys i form av ekonometri, attribution och dashboards exempelvis. Möjligheterna är många. En CDP kan nämligen hålla all typ av data, både strukturerad och ostrukturerad.

Jag rekommenderar därför att tänka på följande för att kunna utveckla en datadriven organisation:

  • Hur högt prioriterat är data, insikt och analys i affärsstrategin 2019 och framåt?
  • Vilka interna och externa tillgångar på data finns det?
  • Är datan centraliserad i en mer avancerad databas exempelvis en CDP?
  • Kan jag göra data-drivna beslut på daglig basis för att optimera min organisation och affärsresultat genom aktivering, rapportering, analys och insikter?

För att skapa sig konkurrensfördelar räcker det inte med enskild teknikleverantör, man behöver ha förståelse för möjligheter likväl som begränsningar i arkitekturen som sammankopplar till teknik, data och media.

Mårten Erlberg, produktutveckling och strategi, Dentsu Data Services

Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.