Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

”Höj blicken – hur ser mediesituationen ut om 25 år?”

Publicerad: 31 Maj 2013, 13:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

KRÖNIKA. När hände det senast något originellt på den svenska mediescenen? Det frågar sig Dagens Medias krönikör Björn Hedensjö, och söker inspiration i zombielitteraturen.


Ämnen i artikeln:

VärvetKristoffer TriumfAftonbladet

Kan man lära sig något om mediernas framtid genom att läsa zombie-science fiction i mediemiljö? Inte nödvändigtvis, men det bästa (och enda) jag läst i genren, amerikanska Mira Grants bok ”Feed” bjuder faktiskt på ett scenario med åtminstone trovärdiga inslag. Om man struntar i zombierna och kollar på skildringen av mediesituationen, alltså.

Bokens huvudpersoner, journalisterna och syskonen Shaun och Georgia, driver runt år 2040 en digital nyhetstjänst med ett dussintal etablerade och mycket kompetenta bloggare knutna till sig. Tekniken är så integrerad i deras arbete att den är helt självklar – ”After the end times”, som deras nyhetstjänst heter, sänder ljud, rörlig bild och publicerar text, var för sig eller i kombination.

Och medarbetarna skulle aldrig gå ut i fält utan åtminstone någon utrustning, till exempel mikroskopiska kameror och mikrofoner fästa på jackan, som tillåter ögonblicklig live­sändning när det är påkallat.

En journalist är alltså per definition det som i svenska debatten kallats ”multireporter”.

Mer intressant är att ”After the end times” och konkurrenter av samma typ valt bort bred rapportering till förmån för specialisering, eftersom ett dussintal medarbetare inte klarar av att täcka allt.

I Shaun och Georgias fall blir det så småningom politikrapportering, som deras nyhetstjänst kommer att göra bättre än någon annan. De många och små medieföretagen som helt dominerar mediescenen finansieras med en kombination av annons- och merchandiseförsäljning, på en marknad som är betydligt mognare och smartare än dagens. Mer traditionella medier finns förvisso kvar i det här framtidsscenariot, men har det svårt i konkurrensen med kunniga specialreportrar som kostnadseffektivt driver ämnesmässigt nischade nyhetstjänster som samtidigt riktar sig till en bred publik.

Är poängen med den här lilla science fiction-utvikningen att man ska vända sig till zombielitteratur för att hitta lösningar för krismarknader?

Nej, det är för det mesta en rätt kass idé. Däremot är det en bra övning att höja blicken och fundera – hur ser mediesituationen ut om 25 år? I bästa fall kan det ge en välbehövlig kreativitetsinjektion redan i dag. För ärligt talat, hur länge sedan var det som något nytt, i bemärkelsen originellt, hände på den svenska mediescenen?

Finns det en enda dagstidning därute som på riktigt sneglat åt annat håll än Aftonbladet.se när det blivit dags att utveckla affär och produkt? Varför ser vi så få startups på medieområdet?

Jag har själv varit ansvarig för tidnings­webbar och vet att det är bra mycket lättare att tycka till om sånt här från utsidan än att agera på insidan, där man ofta är helt absorberad av närliggande budgetmål och problemen för dagen.

Men faktum är att det inte behövs så väldigt mycket för att skaka om. Tänk på ­Kristoffer Triumfs succépodcast ”Värvet”, som gör något beprövat (inter-vjuer med kända människor) på ett lite nytt sätt (de får tala till punkt).

Mitt favorit­exempel från USA är just nu framgångsrika nyhetstjänsten ”The Skimm”, grundad av de två unga medieentre­prenörerna Carly Zakin och Danielle Weisberg.

De förser dagligen målgruppen ”young, educated professionals” med en kort sammanfattning av de viktigaste dagliga nyheterna plus – och det här är tricket – en kort men intelligent vidhängande analys eller kommentar i personlig ton. Analysen ger en bakgrund och förklarar varför nyheten är viktig.

Det borde definitivt finnas utrymme för en sådan ”begåvad kompis i nyhetsflödet” i Sverige också. Något som är särskilt uppmuntrande i de här fallen är att de bygger på kvalitativt journalistiskt hantverk och redaktörskap.

Mitt problem med tillbakablickandet i mediebranschen just nu – truismen att det var bättre förr – handlar mycket om att det aldrig kommer att vara en nostalgike­r som startar ett ”Värvet”, ett ”The Skimm” eller, för den delen, ett ”After the end times”.

Björn Hedensjö,

konsult i egna firman Five scouts, och tidigare webbchef på DN

LÄS MER AV BJÖRN HEDENSJÖ:

 

 


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.