Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Helin tar debatten”

Publicerad: 18 September 2009, 11:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Jan Helins beslut om att nobba Sverigedemokraterna anses av hans belackare vara ett sätt att slippa ta debatten. Men kanske är det precis tvärtom, skriver Dagens Medias Martin Schori.


Artikeln om att Aftonbladet nobbar annonser från Sverigedemokraterna hör till Dagensmedia.ses mest kommenterade denna vecka.

Debatten har naturligtvis sträckt sig utanför branschpressen och chefredaktören Jan Helin har fått försvara sitt beslut i morgonsoffor och i tidningsartiklar.

Jan Helin menar att om han släpper in Sverigedemokraternas annonser i Aftonbladet så bidrar han till att sprida deras främlingsfientliga agenda, även om annonserna innehåller bilder på gulliga djur.

Han pekar på våra grannländer Norge och Danmark, där främlingsfientliga partier blivit rumsrena – och stora – mycket på grund av mediernas ”icke-hållning”.

De flesta av Helins kollegor gör en annorlunda analys. Expressens Thomas Mattsson säger att hans tidning vill ”värna om debatten och samtalet och det fria ordet” och Expressen ska ”så långt som möjligt tillåta åsikter, både i redaktionell text och i annonser”.

På Newsmill dundrar den före detta Aftonbladet-medarbetaren Lotta Gröning att "Min gamla tidning Aftonbladet håller på att förvandlas till Pravda”, något hon tycker är ”skrämmande!”

Aftonbladet är ju som bekant inte det första mediet att nobba Sverigedemokraterna. Inför EU-valet meddelade TV4 att deras kraftigt rabatterade erbjudande om tv-reklam inte skulle gälla SD. Fortfarande har de inte lyckats förklara varför.

Metro ville inte heller ha SD-annonser, men av en helt annan anledning än Aftonbladet. Metro är i princip helt beroende av annonspengar, och var rädda för att reklam för Sverigedemokraterna skulle stänka på övriga annonsörer.

– Vi vill erbjuda en attraktiv annonsplats och då måste vi förbehålla oss rätten att stänga ute vissa annonsörer. Sverigedemokraterna är en av dem, berättade vd:n Andreas Ohlson för Dagensmedia.se i maj.

För några år sedan ignorerades Sverigedemokraterna av medierna. Så är det inte längre. Anledningen till att de släpptes in var för att man plötsligt ville ”ta debatten”. Det är även ett argument i dag mot Jan Helins beslut. ”Ta debatten”, säger man.

Men man skulle ju kunna argumentera att det är precis vad Jan Helin har gjort. Att han, till skillnad från de som valt att inte stänga ute Sverigedemokraterna, nu tar debatten.

Pravda-takter, enligt några. Rakryggat, säger andra.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.