Få hela storyn
Starta din prenumeration
Tips och inspiration
Publicerad: 14 december 2017, 06:10
Uppdaterad: 13 december 2017, 13:42
Hanna Wedin, cd på Social Industries.
TIPS OCH INSPIRATION. Social Industries Hanna Wedin varnar för tre fällor med datadrivna kampanjer.
Ämnen i artikeln:
Social IndustriesSnart är det jul igen och i vår bransch handlar det till stor del om att sjösätta vinterhalvårets största kampanjer åt våra kunder. Årets julklapp för marknadsförare och annonsörer stavas datadrivet och det samlas febrilt in och analyseras information om målgruppers beteenden, preferenser och utseenden. Det är en lika extrem trend som känslosamma filmer, street stunts och andra format vi sett komma och gå de senaste åren.
Folk överöses nu med kampanjer med sin fot i datadrivet, men jag vill som creative director dock höja ett varningens finger för tre fällor som jag ser att branschen kliver i:
Till syvende och sist handlar det om vad människor är beredda att ta del av. Så även om din kampanj bygger på en riktigt bra idé, på massor av data kring hur målgruppen beter sig eller om den till och med är den första i sitt slag, så spelar det ingen roll om mottagaren inte tycker att den är relevant.
Så i år önskar jag att suget efter att utforma rejält skräddarsydda reklambudskap inte överskuggar vikten av att följa målgruppens beteenden. Datadrivna kampanjer är en trend, hoppa på om du har det torrt på fötterna hela vägen. God jul.
Hanna Wedin
Creative director Social Industries
Ämnen i artikeln:
Social Industries