"Google Analytics – en guide för nybörjare"

2017-03-13 08:29  
Alice Fältskog.

TIPS & INSPIRATION. Hur får ni in relevant data och hur anpassar ni Google Analytics för att fånga upp användarbeteenden som är viktiga för er? Alice Fältskog, data & insight specialist på Iprospect ger sina bästa tips.

Internet är idag en integrerad del av verkligheten och att ha en bra synlighet online är viktigt för både stora som små organisationer. Webbplatsen är verksamhetens ansikte utåt och fungerar som en brygga mellan besökarna och företaget. Men hur vet ni då att er webbplats är effektiv? Många använder sig av Google Analytics för att ta reda på det eftersom det är lättillgängligt verktyg som, när det används på rätt sätt, ger en bra bild av hur den egna webbplatsen fungerar.

Google Analytics erbjuder fina möjligheter att anpassa inställningarna efter olika behov för att ni ska få ut mer av er mätning, men är man ny i verktyget kan det vara svårt att hitta rätt. Så hur får ni då in relevant data och hur anpassar ni Google Analytics för att fånga upp användarbeteenden som är viktiga just för er?

I denna artikel kommer jag att hjälpa er med att anpassa den data ni får i Google Analytics till just era behov oavsett vilken typ av verksamhet eller webbplats ni har.

Steg 1 – Syftet med webbplatsen

Börja med att hitta det som är viktigast att mäta på er webbplats. Varför finns webbplatsen och vad är dess syfte? Handlar det i första hand om att sälja produkter, publicera artiklar eller kanske värva nya medlemmar?

Steg 2 – Identifiera nyckeltal

För att få en bra bild om hur webbplatsen presterar utifrån dess syfte måste ni skapa ett mätmönster som ni kan få in i rapporterna. Omvandla svaret från steg 1 till något ni kan mäta så har ni hittat ert viktigaste nyckeltal eller huvudsakliga KPI. Lista ut vilka interaktioner på webbplatsen som är kritiska för ert huvudsyfte och hitta alla era KPI:er. Det kan vara ett skickat formulär, ett genomfört köp eller en läst artikel. Dessa händelser är era övriga nyckeltal. Identifiera dem för att på så sätt hitta de mätpunkter som knyter samman er verksamhet med webbplatsens funktionalitet.

Steg 3 – Få in era mätpunkter i Google Analytics

Google Analytics har ett bra utbud av möjligheter för att mäta vad som händer på den egna webbplatsen. En del mätpunkter är förinställda och finns där från början (som sidvisningar, antal användare och besök, startsida och slutsida för varje besök etcetera) andra måste ni skapa själva (som event, filter och segment). När ni har identifierat era KPI:er, fundera på hur ni kan hitta eller få in dem i Google Analytics.

Om ni till exempel har en ”Tack-sida” som användarna landar på efter en tecknad prenumeration eller ett genomfört köp kan ni mäta hur många gånger den har visats. URL:er registreras automatiskt i Google Analytics och ni kan använda denna typ av mätning direkt i Steg 4 där vi sätter upp mål.

För att mäta knappklick, scrollad text och andra interaktioner som inte går att associera med en specifik URL måste ni göra en extra implementation i Google Analytics genom att skapa ett Event. Om ni har implementerat Google Analytics via Google Tag Manager (GTM), vilket är att föredra då det underlättar uppsättningen av skräddarsydd spårning enormt mycket, använder ni GTM för att skapa event. Om Google Analytics är implementerat direkt i koden krävs det en viss programmeringskunskap för att få in mätningen på rätt sätt.

Koden kan till exempel se ut så här:

”EventCategory” och ”EventAction” är obligatoriska parametrar medan ”EventLabel” kan väljas bort om ni så önskar. När det speciella eventet inträffar kommer ni att kunna se dess Category, Action och Label i Google Analytics-rapporten Beteende/Händelser (Behaivour/Events). Välj en bra och intuitiv namnstruktur för era events där ni konsekvent följer namnsättningen. Det kommer att göra era rapporter mer lättlästa.

Kom ihåg att enligt Google Analytics policy och GDRP (General Data Protection Regulation) är det inte tillåtet att skicka information som gör det möjligt att identifiera någon på personnivå. Information som namn, adress, telefonnummer, kontonummer eller liknande får alltså inte användas i Google Analytics.

Det går att mäta väldigt många olika saker och ofta kan det bli för mycket mätningar. Börja hellre med ett färre antal viktiga interaktioner. Det kommer hjälpa er att ta fram rapporter som är informativa. Med tiden kan ni addera fler mätpunkter om ni har behov av det.

Steg 4 – Sätt upp mål

I det här steget sätter vi upp verksamhetskritiska användarinteraktioner som mål i Google Analytics (under Admin>Goals) som kallas för konverteringar (conversions) i verktyget.

Mål är viktiga, de gör att vi verkligen kan mäta hur många gånger det vi vill ska hända faktiskt händer. Varje gång ett mål uppnås ökar räknaren med 1. Det finns inga mål från början i Google Analytics utan det väljer ni utifrån vad som är viktigt för den egna webbplatsen.

Trots att ni kan ha upp till 20 mål i den kostnadsfria versionen av Google Analytics finns det god anledning att noggrant välja ut vad ni vill mäta. När ni väl har satt upp ett mål i Google Analytics kan ni inte ta bort det. Det går att redigera ett mål men detta kommer att påverka historisk data som blir svårare att tolka. Undvik därför att sätta upp temporära händelser som mål (kampanjer, tillfälliga erbjudanden etcetera) så undviker ni att röra till det i statistiken. Välj interaktioner som ni vet kommer vara långsiktigt viktiga för er verksamhet.

En annan sak som är viktig att poängtera är att Google Analytics inte registrerar konverteringar retroaktivt. Så även om ni har använt Analytics ett tag kommer ni att se konverteringar först efter att ett mål har satts upp. När målen är uppsatta kommer de automatiskt registreras som konverteringar så fort de uppnås.

Google Analytics funktionalitet för att räkna konverteringar är ett väldigt bra hjälpmedel både för att analysera webbplatsens prestanda och för att få en bra uppfattning om besökarna. Ni kan vikta konverteringar mot annan information från rapporterna och på det sättet få insikter kring hur saker och ting hänger ihop. Trafik som konverterar är värdefull för er, försök att identifiera vart den kommer ifrån. När ni har era mål uppsatta kan ni se i rapporterna vilka trafikkällor som konverterar bäst och vilka som konverterar sämre.

Glöm inte heller att världen inte är helt digital (som tur är). Ta med det som händer i den fysiska världen i analysen. Tänk bland annat på säsonger, högtider, semesterperioder, nyheter och så vidare.

Genom att anpassa Google Analytics inställningar efter er webbplats skapar ni bra förutsättningar för att få in relevant data som ger er viktig information att bygga er analys på. Den kommer att öka era möjligheter att skapa en korrekt bild av vad som händer på webben så att ni kan anpassa både webbplatsen och er verksamhet därefter.

Alice Fältskog, Data & Insight specialist på iProspect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt