Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

"Fem tips om att be om ursäkt"

Publicerad: 17 Oktober 2017, 09:07
Uppdaterad: 17 Oktober 2017, 09:07

Pär Daléus är ansvarig för Westanders tjänster inom kriskommunikation.

TIPS OCH INSPIRATION. En bra och ärligt menad ursäkt kan sätta punkt för ett mediedrev. Pär Daléus, kriskonsult på pr-byrån Westander, delar med sig av fem tips om hur man tar ansvar, erkänner ett misstag och ber om ursäkt.


Ämnen i artikeln:

Westander

Vi är bara människor och alla gör fel ibland. Den insikten gör att en ärlig och genomtänkt ursäkt fungerar så avväpnande. Ursäkten är också en vanligt förekommande rekommendation från experter på kriskommunikation.

Samtidigt finns det gott om exempel på hur förhastade, felriktade eller överslätande ursäkter snarare har förvärrat en medial kris. Här är fem tips om hur man undviker fallgroparna och ber om ursäkt på ett genomtänkt sätt.

1. Berätta vad som hänt

Beskriv vad som har hänt och hur det kunde hända. Ni skapar förtroende genom att reda ut händelseförloppet och tydligt visa att ni förstår problemet.

2. Var tydlig med felet

Redogör för varför det som har skett är fel. Har ni brutit mot lagen, egna riktlinjer eller god moral? Då blir det också tydligare vem ursäkten riktas till.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

3. Ta ansvaret

Beskriv hur det inträffade är ert ansvar och be om ursäkt reservationslöst. Be aldrig om ursäkt med förbehåll, med fraser som ”om någon tagit illa vid sig”.

4. Uttryck medkänsla

Visa lyhördhet och empati med de som har drabbats av det fel ni har begått. Dela gärna med dig av dina egna tankar kring följderna av att ni har gjort fel.

5. Redovisa åtgärder

Berätta vad ni gör konkret för att hantera frågan i dagsläget. Redovisa också vad ni kommer att göra för att se till att något liknande inte inträffar igen.

Ni bedöms inte bara utifrån den kris som inträffat, utan minst lika mycket utifrån hur ni hanterar krisen.

Pär Daléus, ansvarig för Westanders tjänster inom kriskommunikation


Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev