Gå direkt till textinnehållet

"Fem tips för att skapa SEO-vänligt innehåll"

Albin Sandberg är SEO-specialist på Adsight.

TIPS OCH INSPIRATION. Att skapa fängslande innehåll som tilltalar både användare och sökmotorer är idag avgörande för att lyckas med sökmotoroptimering. SEO-specialisten Albin Sandberg från den digitala marknadsföringsbyrån Adsight ger sina bästa tips för att skapa SEO-vänligt innehåll.

I takt med att Googles och andra sökmotorers algoritmer blir mer komplexa samtidigt som internetanvändarna blir allt mer krävande, fordras också mer arbete för att ta sig till sökmotorernas topp.

Även om det finns tusentals faktorer som avgör dina placeringar i sökmotorerna blir innehåll en allt viktigare faktor för att ta sig till toppen. Back in the days kunde det räcka med att publicera dåligt innehåll som innehöll det ord du ville synas på ett x antal gånger. Något som idag kallas för ”keyword-stuffing”.

För att nå framgång idag gäller det dock att du kan skapa fängslande innehåll som tilltalar både användare och sökmotorerna. Men hur skapar man egentligen SEO-vänligt innehåll?

 

Så skapar du SEO-vänligt innehåll

Nedan har jag listat mina 5 bästa tips för att skapa fängslande innehåll som tilltalar både användare och sökmotorer:

1. Arbeta med nyckelord – När det kommer till sökmotoroptimering är det viktigt att man arbetar nyckelordsdrivet. Med andra ord bör allt innehåll du skapar fokusera kring ett väl utvalt ord som du vill förbättra din synlighet på.

2. Skapa en tilltalande titel – Precis som i traditionella media gäller det att skapa en tilltalande titel som gör att folk vill klicka på just ditt sökresultat!

En ”klickvänlig titel” bör vara max 68 tecken lång och innehålla ditt nyckelord. Att använda sig utav siffror, årtal och ord som tips, guide och recension har också visat sig bidra till att en titel blir mer klickvänlig .

3. Använd synonymer – Som nämnts tidigare blir sökmotorernas algoritmer allt mer komplexa och smarta, vilket har medfört att de idag förstår synonymer. Exempelvis förstår dem att SEO och sökmotoroptimering handlar om samma sak.

Genom att använda synonymer får du bättre spridning på innehållet och undviker keyword-stuffing samtidigt som det bidrar till en bättre läsupplevelse för användarna.

4. Använd bullet-lists – Genom att använda dig utav bullet-lists/bullet-points (likt denna) skapar du en bättre läsupplevelse för användarna, samtidigt som du ökar dina chanser att hamna i Googles ”Featured Snippet”.

Med andra ord det sökresultat som hamnar högst upp på vissa sökningar och sticker ut från mängden i och med att den är placerad i en speciell ruta.

5. Använd internlänkningar – Genom att länka internt till andra relevanta sidor och/eller artiklar, ökar du chanserna för att besökarna stannar längre på din webbplats, vilket i sin tur är positivt för SEO-arbetet.

Det hjälper dock även sökmotorerna att få en bättre förståelse för vad innehållet handlar om, vilket kan förbättra dina placeringar.

 

Albin Sandberg, SEO-specialist på Adsight

Publicerad 2018-07-27 07.31Uppdaterad 2018-07-27 07.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: