Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Tips och inspiration

"Fem steg till en effektiv Paid Social strategi för ert företag"

Enrico Nalon, Paid Social specialist på iProspect.

TIPS OCH INSPIRATION. Med ett stigande antal användare på både Facebook och Instagram borde alla företag annonsera via dessa kanaler, skriver Enrico Nalon, Paid Social specialist på iProspect. Men hur kan ni säkerställa att ni använder Facebook och Instagram på rätt sätt så att ni får ut det mesta av er investering?


Publicerad 2017-06-13 09:12

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Med över 1,8 miljarder månatliga aktiva användare, allt från studenter och föräldrar till sociala media influencers, erbjuder Facebook företag en aldrig tidigare skådad chans att nå sina målgrupper och exponera dem för sina produkter och tjänster. På ett liknande sätt så möjliggör Instagram, med sina 500 miljoner månatliga app-användare, företag att nå ut till den yngre målgruppen och använda plattformen som ett kraftfullt verktyg för att öka sin varumärkeskännedom.

Sociala reklamplattformar bör dock inte ses som den enkla lösningen för ert företag eftersom de kan omvandlas till ett tveeggat svärd när de används på fel sätt. Så hur ser ni till att ni utvecklar en effektiv Paid Social strategi utan att skada ert varumärke? Med hjälp av fem enkla steg så lovar jag er att resultatet kommer att lyfta.

1. Var sann ert varumärke

För de flesta varumärken är det inte tillräckligt att enbart använda sig av organiskt innehåll i sina sociala kanaler. Paid social utgör således ett grundläggande verktyg för företag av alla storlekar inom olika branscher för att göra avtryck eller bekräfta sin närvaro på en starkt konkurrensutsatt marknad. För att göra det måste paid social inte bara ses som en extra tillgång att använda i silos utan snarare som en förlängning av de organiska aktiviteterna inom de sociala kanalerna.

Detta innebär att det organiska innehållet och annonseringen ska fungera synkroniserat över plattformarna genom att komplettera varandra. Det är därför viktigt att vara trogen varumärket genom att nå ut till publiken med ett konsekvent budskap. Fråga alltid er själva: "Representerar detta vilka vi är och vad vi står för? Ser det här ut som vi? Låter detta som oss?". Om svaret på någon av dessa frågor är nej bör ni fundera på om ni verkligen ska använda en viss annons eller kanske arbeta fram innehåll som är mer lämpligt för att förstärka er varumärkesbild. Kompromissa inte och se till att ni inte använder något som inte återspeglar er varumärkesidentitet. Pressa er själva att komma fram med ett budskap och en kommunikation som går i linje med vad ert varumärke representerar.

2. Känn er publik

Oavsett vad syftet med er annonsering i sociala medier är – se till att ni tar er tid att bekanta er med publiken. Även om det kan tyckas frestande att annonsera för vem som helst på Facebook eller Instagram och hoppas att någon kommer att reagera på det så kommer det inte att vara lönsamt för ert företag på sikt.

För att se till att er annons visas för de personer som är viktiga för dig ta tid till att identifiera er målgrupp. Detta underlättar även då ni ska hitta era potentiella kunder över de olika enheterna (desktop, mobil och surfplattor) och vidare exponera dem med relevanta annonser för att nå bästa tänkbara ROI.

Facebook erbjuder inte bara otaliga alternativ för att hitta rätt målgrupp (allt från geografisk, demografisk och intressen till online och offline beteende) utan de låter er också följa upp era kampanjer och förstå vilka som levererar mest värde till ert företag. Med hjälp av verktyg som Facebook Audience Insights kan ni till exempel förstå vilka era kunder är och implementera dessa resultat i er nästa kampanj.

3. Var proaktiv med innovativt annonsmaterial

En av de främsta fördelarna med annonsering i sociala medier är att företagen i dagsläget kan nå ut till målgruppen med ett brett och ständigt växande antal annonsformat. Var och en av dessa tjänar olika syften och gör det möjligt för er som företag att förmedla olika budskap och berättelser till era kunder.

Det är därför avgörande att ni är ute i god tid när ni provar olika annonsformat, från länkannonser och karuseller till video eller de nyligen lanserade collection-annonserna, vilket också beror på omfattningen av er kampanj. Tillgängligheten av olika format över kanalerna gör att ni inte bara kan använda dem individuellt utan också kombinera dessa och leverera kampanjer över olika kanaler i form av en engagerande berättelse. På det sättet kommer era kunder att vara exponerade för relevant och iögonfallande innehåll som tjänar kampanjens syfte och förmedlar konsekvent varumärkeskommunikation över alla plattformar. 

4. Använd rätt nyckeltal

Om annonsformatet bör anses som en av de mest relevanta aspekterna för att göra ett starkt intryck på er målgrupp så blir att välja rätt nyckeltal kärnan i en välplanerad kampanj. Det är kritiskt att känna till syftet med er kampanj och att justera de nyckeltal ni optimerar mot beroende på vilket syfte er annons ska fylla. Oavsett om syftet är att driva online-försäljning, öka varumärkeskännedomen eller driva kunder till er nyligen öppnade butik, behöver ni veta vilka nyckeltal ni vill optimera mot för att få ut det mesta av det ni investerar i kampanjen. Förutom att det hjälper er att utnyttja annonsens fulla potential så kommer det också att göra det möjligt för er att få rätt insikter vilket hjälper er att förbättra och optimera den fortsatta annonsleveransen.

5. Optimera, optimera och…optimera

Även om att välja rätt nyckeltal är det första steget för att säkerställa att kampanjen kommer att tjäna sitt syfte är det definitivt inte tillräckligt för att garantera ett bra kampanjresultat. Kampanjoptimering är en grundläggande aspekt av annonsering i sociala medier och är alltid nödvändig för att säkerställa att ni får det bästa resultatet av er kampanj.

Oavsett om ni beslutar er för att a/b-testa olika annonsmaterial och annonstexter samt utvärderar olika budstrategier, låt faktisk data vara er guide och var redo att behöva "kill your darlings". Om ni gör det kommer ni att förstå vad som ger bäst resultat utifrån era kampanjmål. Baserat på detta kan ni sedan genomföra dessa förändringar i era kommande aktiviteter och när ni är klara med det  – då är det dags att optimera igen.

Enrico Nalon, Paid Social specialist på iProspect

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.