Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

Fem SEO-tips som effektiviserar kampanjarbetet

TIPS OCH INSPIRATION. Om det är något som glöms bort eller nedprioriteras i kampanjarbetet är det sökmotoroptimering, menar Peter Ekerhov på Iprospect.


Publicerad: 12 Januari 2017, 12:34
Uppdaterad: 12 Januari 2017, 12:41

Ämnen i artikeln:

SEOKampanjIprospect

Peter Ekerhov, SEO-specialist på Iprospect ger sina fem bästa tips på hur man sökmotoroptimerar sin kampanj.

Budgetar, innehåll, videoproduktion och budskap. Om det är något som ofta glöms bort eller prioriteras ned i det hektiska kampanjarbetet är det att säkerställa att den är sökmotoroptimerad för att nå sin fulla potential i det organiska sökresultatet. 

Med fem enkla men effektiva tips lovar jag att det blir ordning och reda i din nästa kampanj som ger bästa möjliga start på 2017.

1. Glöm inte det viktiga förarbetet

Inled kampanjarbetet med en grundlig sökordsanalys för att få en förståelse kring sökintresse och konsumentbeteenden kopplat till den produkt eller tjänst du planerar att marknadsföra i din kampanj. Genom att identifiera sökord som kunderna efterfrågar och använder i sökmotorerna säkerställer vi att vi pratar samma språk och kan forma det budskap eller erbjudande som ger störst genomslag.

Använd det kostnadsfria verktyget "Sökordsplaneraren" i Google Adwords som avslöjar sökvolymerna (förutsatt att du har ett aktivt SEM-konto annars får du numera nöja dig med sökvolymsintervaller), för de sökord som dina kunder potentiell använder och som du vill analysera. Utöka din analys med sökord kring exempelvis olika produktnamn, produktkategorier och varumärken i kombination med erbjudande och kampanj. Med erfarenhet av verktyget blir du effektivare i analysarbetet och kan planera dina kampanjer bättre.

2. Utnyttja kraften av din befintliga webbplats

Det är inte ovanligt att en kampanj lanseras på en helt ny domän eller subdomän, oftast för att få till en enkel och snygg webbadress. Det många inte vet är att det är till stor nackdel ur ett SEO-perspektiv. En äldre webbplats har byggt upp auktoritet i sökmotorerna över lång tid genom att ha attraherat länkar till sig och har bättre förutsättningar att synas på det innehåll som publiceras jämfört med en hel ny webbplats. Om du inte väljer att placera kampanjen på din befintliga webbplats kan du därför inte räkna med en stark synlighet i sökresultatet. Se till att istället utnyttja den webbplats du arbetar med dagligen.

3. Bygg en struktur för kampanjer

Om du regelbundet arbetar med kampanjer finns det stora fördelar med att bygga en struktur för detta på din webbplats. Genom att skapa en kategori eller sida där du samlar dina pågående eller kommande kampanjer kommer den bli stark över tid om du ser till att omdirigera avslutade kampanjer med en så kallad 301-omdirigering (som överför länkkraft och trafik) till denna sida. Detta leder till starka positioner i sökmotorerna på sökord som exempelvis erbjudande och kampanjer relaterat till ditt varumärke – där du och inte dina konkurrenter ska synas.

4. Använd Google Trender för att tajma rätt

I planeringen av en kampanj finns verktyget Google Trender till hjälp för att ta reda på när i tiden som sökintresset är som störst för ett visst sökord. Genom att analysera trenderna kan vi optimera tidpunkten för lanseringen så att det sammanfaller när intresset är som störst. Enkelt och effektivt.

5. Ge din kampanj en extra knuff i sökresultatet

Startsidan är vanligtvis den starkaste sidan på webbplatsen ur sökmotorernas ögon och det kan vi utnyttja till fördel för vår kampanj. De interna länkar till sidor som vi väljer att inkludera på startsidan kommer sökmotorerna nämligen att se som viktigare än andra länkar och ge mer kärlek till. Genom att i god tid lyfta kampanjen på startsidan kan vi ge den en knuff uppåt i sökresultatet.

Peter Ekerhov, SEO-specialist på Iprospect

Ämnen i artikeln:

SEOKampanjIprospect

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.