"Få som kan förklara värdet i data"

2017-06-03 08:00  
Mårten Erlberg på Amnet.

TIPS & INSPIRATION. Många företag är dåligt rustade för att möta morgondagens krav. Amnets Mårten Erlberg ger sina tips på vägen dit.

Utvecklingen inom digitalisering fortsätter i rask takt. Vi står i förändringens tid då teknik, data och marknadsföring vävs samman. Under 2016 och 2017 har just ordet ”data” förekommit i flertalet möten, artiklar, diskussioner, pitcher och rationaler än någonsin tidigare. Däremot är det få som faktiskt på ett förståeligt sätt kan påvisa och förklara värdet och potentialen i det. ”Programmatic” blev snabbt ”data-drivet” och nu arbetar organisationer aktivt för att leva upp till just det.

Vägen dit är längre än de flesta tror.

Många företag är varken rustade eller uppbyggda rent organisatoriskt för att möta morgondagens krav på automatisering, centralisering och kompetensutveckling. Till detta bör också sägas att många ser områden kring data och tech som en taktisk fråga, när det i själva verket bör ses som ett affärskritiskt område på strategisk nivå.

Annonsörer idag har ofta mängder med intressant information som de kan omsätta till direkt affärsnytta i form av aktivering, visualisering och insikter. Dock är många företag uppbyggda i silos och avsaknaden av centralisering är tydlig. CRM-, försäljning -och marknadsavdelningen är ofta isolerade med begränsat samarbete.

Vad ska man då göra för att möta framtida utmaningar?

Många företag behöver kartlägga behov och utvecklingsområden. Någonstans mitt emellan krävs att man som byråpartner kan erbjuda support och lösningar på projekt som annars kan uppfattas som komplexa. Det kan gälla allt från infrastruktur kring datakällor, vilken fullstacklösning är mest lämpad eller vilka delar kan göras in-house. Idag är det viktigt att man hittar sätt att kartlägga och identifiera kunders potential inom områden likt ovan. På Amnet och Dentsu Aegis Network har det tagits fram ett diagnosiskt test som ett exempel.

Som byrånätverk behöver man investera i både personal, produkter och kompetens för att ligga i framkant när nya krav ställs på oss och vårt erbjudande. Kravet på kunskap och viljan att lära sig (och lära om) blir allt viktigare och år av erfarenhet spelar mindre betydelse än tidigare.

Slutsatsen blir således att man som varumärke måste lägga tid på flertalet frågeställningar;

  • Vilka data-tillgångar har vi idag?
  • Hur kan vi omsätta dem kopplat till aktivitet, insikt/analys
  • Vem är ansvarig?
  • Var ska vi börja?
  • Behöver vi hjälp?

Troligen behöver man guidning och stöd från en partner. Är din nuvarande leverantör tillräcklig?

Mårten Erlberg, dataaktiveringschef på Amnet

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt