Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Tips och inspiration

Erik Wisterberg: ”Så blev reklamradions maktspel DAB-radions fall”

De ville desperat ha DAB-radion. Men reklamradion sköt projektet i sank genom ett högt maktspel mot regeringen – i jakten på marknadsandelar, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Juni 2015, 07:31
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:56

Ämnen i artikeln:

Erik WisterbergSBS DiscoveryMTG

Så kom kallduschen. Det blir ingen storskalig övergång till digitalradio i Sverige.

Ett besked som speciellt drabbar Sveriges Radio och två kommersiella radiobolagen, SBS Discovery och MTG Radio.

De två senare har sett digitalradion som räddningen för den ekonomiskt prövade kommersiella radiobranschen via fler kanaler parat med billigare distribution.

För MTG Radio var digitalradioprojektet en fråga om mediets överlevnad.

– Radion går då mot sotdöden. Plattformen radio kommer att dö ut, var MTG Radios vd Christer Modigs radikala analys av vad som skulle hända om digitalradioprojektet skulle falla.

I december såg det ju så bra ut. Regeringens utredare Nina Wormbs gav ett tydligt förslag: Släck FM-nätet och inför digitalradio på bred front.

Sedan dess har Riksrevisionen och tunga remissinstanser framfört skarp kritik mot hela digitaliseringsprojektet.

Det var också i sina remissvar till kulturdepartementet som konkurrenterna MTG Radio och SBS Discovery valde att spela ett högt spel i jakten på marknadsandelar (läs reklamintäkter).

Dagens Media kunde redan i början av april, under rubriken ”Sprickan som hotar digitalradion”, avslöja att de kommersiella radiobolagen satte hård press på regeringen i sina remissvar.

Deras sändningstillstånd går ut i mitten av 2018. Enligt Nina Wormbs förslag skulle bolagen avgiftsfritt få sina nuvarande sändningstillstånd förlängda ”under förutsättning att man också sänder digitalt”.

Det lät som en fin morot.

Men eftersom MTG Radio blivit marginaliserat när SBS via övertagandet av ett 20-tal NRJ-stationer fått en dominant ställning satte sig bolaget på tvären.

Om de nuvarande sändningstillstånden skulle förlängas skulle MTG Radios underläge, med blott 31 procent av marknaden och minusresultat, cementeras.

”Med hänsyn till marknadssituationen är det … inte möjligt för MTG att medverka i en digitalisering enligt denna modell”, skrev MTG i sitt remissvar författat av chefslobbyisten Henrik Toremark, tidigare stabschef på kulturdepartementet.

MTG krävde istället att regeringen skulle gå på ett alternativt förslag, som innebär att tillstånden skulle auktioneras ut till högstbjudande.

SBS Discovery svarade med en uppskruvad retorik. Man hotade helt sonika med att kräva staten på skadestånd ifall tillstånden återkallas.

Båda radiobolagen valde att äventyra den digitalisering de så desperat vill ha – i ett högt maktspel om marknadsandelar.

När Alice Bah Kuhnke i går förkunnade att digitaliseringsprojektet stoppas stod det klart att bolagen skjutit sig själva i foten.

Bland totalt fyra huvudpunkter som kulturministern radar upp finns sprickan mellan de kommersiella radiobolagen med som en enskild orsak till regeringens beslut.

”I utredningens direktiv från den förra regeringen var det tydligt att en förutsättning för att kunna gå vidare med att lämna den analoga radion var att den kommersiella branschens företrädare var eniga, ett krav som nu alltså inte är uppfyllt”, skriver Alice Bah Kuhnke.

Så blev alltså reklamradions maktspel en viktig pusselbit i DAB-radions fall.

Sotdöden nästa?

LÄS ÄVEN:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.