Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Direktreklam – sista mediet till internetschavotten"

Publicerad: 2 December 2010, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Gång på gång har stora klassiska branscher tvingats tänka om eller ge upp inför dagens digitala aktörer. Nästa mediebransch till schavotten kan vara direktreklamen, skriver Aaage Reerslev, grundare av Squace.


10 miljarder kronor i direktreklam har stått utanför Internet-revolutionen på webben, men förutsättningarna förändras snabbt när mobilt Internet tar fart. Aktörer som Posten, SDR, Strålfors, ICA och Bonnier behöver ompröva sina verksamheter snabbt för att inte schavotteras av Internet-aktörerna, från Google till Groupon.

Det är ingen nyhet att medielandskapet har förändrats i grunden de senaste 15 åren. Gång efter gång har Internets digitala revolutionärer tvingat fram de klassiska aktörerna till upplysningens altare. Visst har vi hört deras vädjande: Nej, nyheter kan inte vara gratis! Vi är seriös fin-journalistik! Internet är farligt och fult!

Nu är det inte helt förvånande att de i de allra flesta fall har undgått bilan. Medieadeln är ett självgott lättfotat släkte (läs drev) som är beundransvärt skickliga på att byta en kappa mot en annan när det finns en affär. De bästa kappvändarna har till och med större delen av sina affärer i nya medier som dating, e-handel och rekrytering, om ni minns var det dåtidens marginella radannonser vilka har vuxit till stora intäktsmaskiner tack vare Internt.

Men alla medier har inte lyckats övertyga sina banemän om att det har konverterat och ett slående exempel (eller dåligt beroende på hur man ser det) är världens alla katalogaktörer. Girigt sög de på den gamla affärsmodellen allt för länge och nu är sagan slut för många av dem.

Det sista större mediet som kommer utsättas för upplysningens tidevarv och som, precis som katalogmarknaden, kommer prövas hårt är direktreklam, dr. I Sverige produceras, trycks och distribueras årligen direktreklam för 10 miljarder kronor, enligt IRM. Allt mer går via mail men en stor del trycks och är till för att skapa ”spring i butik”. Det kan vara värdecheckar från Statoil, 3 kr i rabatt på Pampers, en gratis kaffe på 7Eleven eller 200 kronor i AIK klubbrabatt på Team Sportia Solna.

Branschens problem är att dessa annonser minskar i omfattning samtidigt som de har haft ett relativt lite värde på nätet. Få orkar skriva ut värdebäraren, det vill säga kupongen, och ännu färre kommer ihåg att ta med den till butiken. Och de är oftast väldigt lokala.

Problemet kan bli en möjlighet för branschen eftersom värdet på dessa annonser dramatiskt ökar för både användare och butiksinnehavare om lokala kuponger kan hanteras via mobilt Internet. Med QR-koder kan användaren snabbt komma åt ett erbjudande i mobilen som senare delas via sociala medier för kompisarna att ta del av. Inom kort kommer vi se helt nya former direktreklam via mobilen – till största delen utan kostsamma och störande sms-kampanjer.

Tekniken att nå alla mobila användare är redan här – nu kvarstår frågan om direktreklamen ska tappa huvudet eller inte. Vid bilan står Google lystet och väntar – och få lär sakna reklambladet i lådan.

Aage Reerslev, grundare av Squace, Kupongfabriken.se och Mobile Monday Stockholm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.