Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

"Den ökade intäkten mer värd än eventuella klagomål"

Publicerad: 11 Januari 2016, 13:33
Uppdaterad: 11 Januari 2016, 13:40

FRAMTIDSSPANING. Annonsytan i premium för Ad Words kommer att växa med 25 procent. Det menar Ad Relevance Karl Lindberg.


1. Annonsytan växer med över 25 procent i premiumposition

Google experimenterar redan med fyra annonser ovanför den organiska sökträffen på dator och tre på mobil. På flera sökningar syns numera inte organiska sökresultatet ”above fold”. Frågan är vart gränsen går? För att användarna inte skall uppleva det som negativt krävs högkvalitativa annonser som anses minst lika relevanta som de organiska träffarna. Google genomför inga stora förändringar innan de testat det först ordentligt så om den större annonsytan blir standard vet vi att Googles riskhanteringsteam har räknat på för- och nackdelar och kommit fram till att den ökade intäkten som förändringen kommer innebära är värd mer än eventuella klagomål på minskad användarvänlighet.

 

2. Google Shopping blir ännu viktigare

Google Shopping är ett bra exempel på hur Google lyckats öka användarvänligheten och samtidigt kan ta betalt för det. Annonserna har pris, bild, produktdetaljer och länkar direkt till de individuella varorna. Det gör kundens handel både lätt och lockande. I USA får e-handlarna över 30 procent av sin trafik via Google Shopping. Så stor procent är det inte i Sverige ännu. Google Shopping konverterar mycket bra, får större utrymme och möjligheten till målinriktad annonsering blir bättre och bättre.

 

3. Äntligen ökar värdet för mobiltrafiken

Det görs nu fler sökningar från mobila enheter än från datorer så en förbättring av kvaliteten på mobiltrafiken (vilket har varit ett stort bekymmer för Google) är oerhört viktig för Googles fortsatta tillväxt. Betallösningar som Klarna Checkout, där alla uppgifter sparas, gör det smidigare att köpa via mobilen. Det i kombination med mobilanpassade sajter och större mognad hos användarna gör att konverteringsgraden kommer öka. Procentdelen av AdWords-budgeten som läggs på mobilen kommer därmed också öka.

 

4. Google tar lärdom av Facebook för sin nya attributionsmodell

Under 2016 kommer en ny attributionsmodell i Google Analytics som förutspås vara mer positiv mot Ad Words liknande det sättet Facebooks modell fungerar. Kommer vinklade modeller göra det enklare eller svårare att utvärdera det fulla värdet av alla marknadsföringskanaler? Trovärdigheten för leverantörer är direkt avgörande för att få långsiktiga investeringar så det är en avvägning att inte vinkla resultaten för mycket i ett försök att påvisa maximalt värde.

 

5. Mediebyråer fortsätter tappa mot specialistbyråer

Googles del av den digitala mediekakan växer och växer, vilket gör att marknadschefer kommer sätta större fokus på att få en tydlig bild och förståelse för hur Ad Words fungerar och presterar. Trenden är att kunskapen hos Ad Words-köparna ökar och i rekrytering av beslutsfattarroller är digital kunskap och erfarenhet numera en mycket viktig del.  Den ökade kunskapen och kraven på transparens gör att det blir tydligare att se vilka resultat man har fått och vilka man kan få beroende på vem som hanterar ens AdWords. Redan i slutet av 2015 visade trenden tydligt att mediebyråer tappat på grund av skärpt konkurrens från specialistbyråer.

 

Karl Lindberg

Delägare Ad Relevance

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.