"De sex viktigaste lärdomarna från influencers"

2018-05-17 09:58  
Anton Granlund är värd för Influencerpodden och vd för Slash.ten.

TIPS OCH INSPIRATION. Anton Granlund, värd för Influencerpodden, delar med sig av sina lärdomar kring hur företag bör eller kan tänka kring sociala medier och samarbeten med influencers.

Begreppet influencer har väl knappats gått någon obemärkt förbi. Men vad är en influencer, vilka är de, vad gör dem och hur blir man en sådan?

Under hösten 2017 startade jag tillsammans med Cube Influencerpodden, en podd som undersöker just begreppet. Jag har träffat flera av de största profilerna som både gjort sig kända i sociala medier och utanför. Petra Tungården, Per Holknekt, Sarah Sjöström, Therese Lindgren för att nämna några av gästerna. Dessa personer har många gånger större räckvidd än flera av Sveriges politiker, mediehus eller andra opinionsbildare och besitter en idag en mycket stor makt eller möjlighet till påverkan (vare sig du vill eller inte).

Trots det upplever flera av dem att de fortsatt blir omyndigförklarade i olika sammanhang samt att företagen inte vet hur man ska arbeta med dem.

Här är därför sex bra tips och lärdomar från podden kring hur företag bör eller kan tänka kring sociala medier och samarbeten med dessa influencers:

1. Autonomi. Influencers i synnerhet men även unga människor i allmänhet vill inte bli för styrda. Samtliga personer jag intervjuat berättar att kampanjerna blir sämre när kunden lägger sig i för mycket. Den som är ansvarig för kampanjen bör därför berätta om målsättningarna, kort därefter involvera profilerna i den kreativa processen och lita på dennes kunskap. Influencern känner sina kanaler och följare bäst och vet därför vad som fungerar bäst.

2. Välj profil utifrån värderingar och syfte. Det finns flera samarbeten som misslyckats när trovärdigheten bakom samarbetet är låg. Trovärdigheten kommer till stor del ur om profilen och varumärket ligger i linje med varandra. Därför är det självklart viktigt att företaget gör sin research på dem personer de kontaktar, är tydliga med värderingar samt det övergripande syftet för varumärket och att profilen självklart ställer motsvarande frågor tillbaka.

3. Att långsiktighet och ihärdighet är en gemensam nämnare på framgång är säkert ingen nyhet för de flesta. Samtliga profiler verkar rörande överens om att ett kortsiktigt mindre samarbete i princip är ett effektlöst tomtebloss. Hitta därför den eller de profiler ni vill arbeta med på lång sikt och skapa planer därefter. Har ni inte råd med någon av de större så är det bättre att arbeta med någon av de mindre men med högre frekvens.

4. Engagemang före antal följare. Företag har länge värderat samarbetet utifrån mängden följare influencern har. Detta är fel menar de allra flesta. Det är viktigare att titta på att samarbetet är trovärdigt och framförallt utvärdera kampanjen utifrån engagemang. Hur många som kommenterade, vad de kommenterade, om det delades eller gillades säger mer än att nöjt konstatera att en stor influencer bara lagt ut bilden. 

5. Inte rädda för konkurrens. Influencers är själva inte rädda för att samarbeta med andra influencers, se inte på dem som konkurrenter utan försök istället skapa synergier. De tycker inte heller att det är ett problem att även presentera flera varumärken i samma inlägg. Kanske företag vågar anamma mer av detta? Se dina närmsta konkurrenter som en möjlig väg till att nå fler kunder tillsammans och ett sätt att visa att ni är trygga med dem ni är. Låt influencern eventuellt vara den som kopplar ihop er med ett annat företag. Det visar både på mod och kan generera trovärdighet för samtliga inblandade.

6. Gör seriösa avtal. Tiderna när det gick att byta lite skönhetsprodukter eller kläder mot ett Instagraminlägg är över. Dessa personer är seriösa entreprenörer och vet sitt värde. Många gånger företrädes de av agenturer eller ett management och det är därför viktigt att ha budget och förväntningarna klara för att inte slösa någons tid.

Efter att ha genomfört dessa 25 första intervjuer står tydligt att jag och antagligen många med mig fortsatt har mycket kvar att lära oss i en föränderlig tid både av och om den nya typen av opinionsbildare, makthavare och kändisar. De kommer kunna vara en viktig nyckel till att vi kan sälja mer, stärka våra varumärken och bygga starkare relationer med våra kunder. Det står i alla fall klart för mig att tiden när man inte behövde ta dessa profiler på allvar är över. 


Anton Granlund, värd för Influencerpodden och vd för Slash.ten

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt