"Därför ska du synka SEO med SEM"

2017-06-08 12:47  
Emelie Ockenström Norberg, SEO-specialist på iProspect.

TIPS OCH INSPIRATION. För att få ut det mesta av båda kanalerna och maximera effekten av både synlighet och försäljning så är det viktigt att arbeta integrerat med SEO och SEM. Det skriver Emelie Ockenström Norberg, SEO-specialist på iProspect.

SEO (organisk trafik) och SEM (betald trafik) har olika roller i den digitala köpresan men är båda mycket viktiga för den avslutande affären. Desto närmare kunden är en konvertering desto lättare är det att motivera kostnaden av betald trafik. För organisk trafik krävs det däremot ett mer långsiktigt arbete för att nå till ett avslut. SEO kan utan större kostnader finnas med i hela den digitala köpresan medan SEM ofta handlar om en kostnadsfråga.

För att få ut det mesta av båda kanalerna och maximera effekten av både synlighet och försäljning så är det viktigt att arbeta integrerat med SEO och SEM. Genom att arbeta mer integrerat mellan kanalerna sparar ni både tid och pengar samtidigt som ni täcker in en större del av kundens köpresa i sökmotorerna.

Det finns även undersökningar* som visar att CTR (klickfrekvensen) ökar med 26 % om det finns både en betald annons och ett organiskt resultat på Google- så vill du maximera ditt sökresultat i sökmotorerna behöver du investera i både SEO och SEM samt se till att integrera dessa med varandra.

 

Här följer några tips på hur ni kan synka SEO och SEM:

1. A/B tester av betalda annonser
Ta lärdom från SEM när du skapar titlar och meta beskrivningar för landningssidor. Om en betald annons funkar extra bra kan SEO hämta inspiration och använda texterna i optimeringen med målet att öka antalet klick.

2. Kampanjer – Google Trends
Synka mellan kanalerna (SEO och SEM) när det är dags att köra igång kampanjer. Se till att den som arbetar med SEO i god tid får information för att kunna bygga ett bra innehåll. Använd Google Trends för att se om det finns sökningar under hela året på temat eller om det är en kampanj som bara återkommer under en viss tid varje år, som till exempel Black Friday. Se till att skapa en SEO-anpassad landningssida för Black Friday som kan indexeras av Google men ”göm” den på sajten under den tiden på året kampanjen inte ska vara live. Kör igång SEM annonsering under kampanjtiden för maximal synlighet på Google.

3. Toppsökningar från SEM
Dela sökordsanalyser och sökordslistor med SEO teamet och tvärtom. Sökord som presterar bra för betald trafik, som har hög CTR och konverterar bra – hur ser positionerna ut organiskt? Kan den som arbetar med SEO jobba upp den organiska positionen?

4. Förbättra kvalitetsresultatet i SEM annonserna
Finns det väldigt många sökord i AdWords med lågt kvalitetsresultat (QS- Quality Score)? Prata ihop er med varandra och se om den som jobbar med SEO kan arbeta med dessa sökord för att förbättra QS. Hög QS i Google AdWords ger lägre klickkostnad (CPC- Cost-per-Click) och gynnar även det organiska sökresultatet då ni kan få en bättre position i sökmotorerna när ni optimerar landningssidorna.

5. Använd rapporteringsfunktioner som finns i Google AdWords
I Google AdWords kan ni arbeta med rapporter ”betalt och organiskt” för att analysera positioner för SEM respektive SEO och se vilken av kanalerna som bidrar till högst CTR eller om både SEO och SEM tillsammans bidrar. För att kunna använda denna rapport behöver du koppla ihop Google Search Console med Google AdWords.

6. Positionering i sökmotorerna - Hur gör konkurrenterna?
Och slutligen, fundera själv – kan det vara strategiskt viktigt att synas med en betald annons även fast ni syns bra organiskt? I mobilen blir det mycket scrollande innan man ser det organiska sökresultatet och därför svårare att hämta hem klicket organiskt. Hur gör konkurrenterna? Och finns det risk att besökarna klickar på deras betalda annons istället? 

Emelie Ockenström Norberg, SEO specialist på iProspect

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt