Gå direkt till textinnehållet

"Därför är kort laddningstid så viktigt"

SEO-experten Carolyn Lööw reder ut vad ett Mobile First-index är och svarar på hur det kommer påverka företags digitala strategi.

TIPS & INSPIRATION. Carolyn Lööw, SEO-konsult på Curamando, reder ut begreppet ”Mobile first index” och förklarar varför laddningstid bör vara ett nyckeltal att jobba med.

Det är ingen hemlighet att allt fler sökningar görs via mobila enheter. För att möta behovet har Google sedan 2016 sagt att rankning i sökresultatet i framtiden kommer att baseras på den mobila versionen av webbplatsen istället för desktopversionen, som historiskt sett använts. Nu är framtiden här och Googles Mobile First-index rullas stegvis ut. Men vad är egentligen ett Mobile First-index – och hur kommer det att påverka företags digitala strategi?

En ledtråd ligger redan i namnet. ”Mobile first” är inte samma sak som ”mobile only”. Det befintliga indexet kommer inte plötsligt att bytas ut och webbplatser kommer inte att raderas från sökresultatet för att de inte är mobilanpassade. Om samma sajt används för både desktop och mobil bör förflyttningen teoretiskt inte kräva några förändringar.

Tidigare har Google utgått från desktop och gett mobilvänliga webbplatser en extra boost i sökresultatet på mobila enheter. Det nya indexet kommer att innebära att den mobila sajten ligger till grund för rankings i både mobiler och på desktop. Endast när en mobilvänlig sida saknas kommer Googles bot att falla tillbaka på desktopsajten. 

Många digitala organisationer som regelbundet följer sin webbplatstrafik har under de senaste åren sett ett skifte – en allt större del av trafiken kommer via mobila enheter och har i flera branscher helt gått om desktoptrafiken. Enligt statistik för den svenska marknaden som Google Consumer Barometer publicerat använder 88 procent av de tillfrågade smartphones för att surfa på internet och 77 procent surfar lika mycket eller mer från mobiler som från datorer och surfplattor.

"Gör laddningstid till ett viktigt nyckeltal"

En av de största utmaningar som webbplatser med en hög andel mobiltrafik har är långa laddningstider. Googles studie från 2016, "The Need for Mobile Speed", visade att 53 procent av besök via mobiler lämnar webbplatsen om sidan tar mer än tre sekunder att ladda. Under samma tidsperiod tog en mobilsajt i genomsnitt 19 sekunder att laddas in över 3G-uppkoppling.

Det är tydligt att sidladdning påverkar användarbeteendet och att långsam laddning ger negativa konsekvenser på digital trafik och försäljning. Långa laddningstider har också indirekta konsekvenser – i det här fallet sämre synlighet i sökresultatet och därigenom mindre organisk trafik. Google uppdaterar hela tiden sina algoritmer för att ge besökarna en bättre användarupplevelse och sidor som inte lever upp till kraven riskerar att snabbt försvinna ned i djupet.

Långa väntetider riskerar alltså att leda till sämre organisk synlighet, minskad digital trafik samt lägre konverteringsgrad, vilket automatiskt borde göra laddningstid till ett centralt nyckeltal för alla företag som är beroende av onlineförsäljning.

"Det är dags att bli mobile first – på riktigt"

Förutom laddningstider är det även viktigt att anpassa webbplatsen efter de enheter som används för att möta kraven från ett förändrat användarbeteende. Inom utveckling och UX har man under de senaste åren pratat om "mobile first" allt mer. Förhoppningsvis innebär det att de företag som är beroende av sin mobiltrafik redan är på god väg att säkra webbplatsen inför ett mobile first index. Det finns flera sätt att hantera ett växande antal mobilbesökare. Ett av de mest populära sätten är att skapa en "responsiv" sajt, det vill säga  en webbplats där bredd och placering av innehållet till synes automatiskt anpassar sig efter storleken på skärmen.

Fördelen med responsiva webbplatser är att innehållet på desktopversionen i många fall också finns på den mobila. Det kan vara lockande att ta bort innehåll, länkar och strukturerad data för att snabba upp den mobila upplevelsen, men från ett SEO-perspektiv är det viktigt att inte skala bort innehåll från mindre skärmar. I övergången till ett mobilt index riskerar detta att slå hårt mot sidor som rankar högt – och minskad synlighet leder till minskad trafik.

En större utmaning väntar dock de företag som fortfarande har en separat mobilsajt, där man måste se till att all information som finns på desktop också finns på den mobila versionen. Dessutom bör versionerna hänvisa till varandra för att tydligt visa för Google att de innehåller samma information. Men varför se den mobila sajten som en separat del, åtskild från övriga sajten? Det är dags att sätta mobilanvändarna i fokus och bli “mobile first” – på riktigt.

Under våren 2018 påbörjades förflyttningen av webbplatser, som av Google ansågs vara redo, till det mobila indexet. Förflyttningen sas emellertid göras försiktigt för att inte orsaka några större förändringar i sökresultatet. Precis som med de flesta stora förändringar som Google gör kommer det antagligen att dröja innan vi ser ett märkbart skifte på den svenska marknaden.

Även om den successiva övergången till ett mobilt index gör att det kan komma att dröja innan vi ser drastiska förändringar i sökresultatet är det hög tid för svenska företag att ta hänsyn till mobila besökare i sin digitala strategi. Om man är beroende av organisk trafik från Google är det dags att göra en plan för att hantera utmaningarna. Detta gäller oavsett om det gäller en separat mobilsajt, en app, en desktopsajt som inte fungerar på mobila enheter eller en mobilanpassad sajt med begränsad funktionalitet.

Dessutom, med tid som en av de största bristvarorna i dagens samhälle är det dags att se över mediokra laddningstider. När 53 procent av besökarna inte väntar på att sajten ska laddas, har ni råd att vänta?

Carolyn Lööw, SEO-konsult på Curamando

Publicerad 2018-09-18 10.56Uppdaterad 2018-09-18 10.56

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: