Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

"Därför är det viktigt med internsök"

Publicerad: 15 Augusti 2017, 09:55
Uppdaterad: 15 Augusti 2017, 09:57

Evelina Jörhov. Foto: Press

TIPS OCH INSPIRATION. SEO-konsulten Evelina Jörhov om varför det är värt att lägga tid på internsök.


Ämnen i artikeln:

Sök

Vi jobbar med att ständigt förbättra våra webbplatser för att våra besökare ska få ut maximalt av vårt innehåll. Ett steg i strategin mot att förstå besökarna är att hämta insikter ifrån internsöket. Här följer några tips som kan vara viktiga i ert framtida arbete med både analys, design och SEO.

När du besöker en butik och inte hittar vad du letar efter, vad väljer du att göra då? Du kan lämna butiken frustrerad eller hitta någon att fråga. Någon som kan butiken, jobbar där och kan förklara vilken väg du ska gå eller personligen leder dig rätt. Detsamma gäller för din webbplats. Hittar besökaren inte vad den letar efter så behöver hen någon att fråga för att hitta fram till önskad sida/produkt. Då vänder vi oss till internsöket som får agera som webbplatsens personal. Precis som att butikschefen skulle dra slutsatser av att personalen ständigt frågas vart muffinsformarna finns, måste vi också börja analysera och dra slutsatser kring sökningarna på våra webbplatsers internsök. Men först, varför är det viktigt ur ett användarperspektiv att det finns ett internsök?

Det finns två typer av beteenden, de besökare som är ”länkbenägna” och de som är ”sökbenägna”. Den ”länkbenägna” vill själv leta bland länkarna som utgör navigeringen på sidan medan den andra vill använda internsöket och få hjälp med att hitta vart de ska (om du vill veta mer om det här rekommenderar jag Steve Krugs bok ”Don’t make me think”). För att återgå till exemplet med den faktiska butiken igen så kan man säga att en typ av besökare själv vill kolla på skyltarna för att hitta rätt i alla gångar av matvaror, medan den andra vill hitta någon att fråga direkt, kanske har denne ont om tid eller ingen ork att leta själv. Svenska Kyrkans webbplats är ett exempel på hur man lagt fokus på den interna sökmotorn och genom design visar att de föredrar att besökarna använder internsöket framför att själva leta i menynavigeringen.

Vad kan vi då dra för slutsatser av vårt internsök? Likt vårt SEO-arbete fokuserar vi på sökord. Vi behöver ta reda på vad besökarna söker på och lära oss av den datan för att sedan förvandla insikterna till en aktivitet som leder till en förbättring. Nedan följer några exempel på mätetal ni kan titta på och förslag på hur de kan utläsas.

Vilka sökord leder till vilka sidor?

Leder de populäraste sökorden från internsöket (se dessa under ”söktermer” i Google Analytics) till den mest relevanta sidan för det sökordet? Lär känna ert CMS och hur internsöket fungerar så att ni kan optimera sidorna, inte bara för Google och deras algoritmer, utan även för internsöket i ert CMS. Genom att analysera vilka sökord som leder till att besökarna gör nya sökningar eller lämnar webbplatsen utan att ha klickat på ett sökresultat kan ni identifiera bristande relevans. Vilka sökord ger inget resultat alls? Vad beror det på? Kanske använder ni er av fackuttryck som skiljer sig ifrån er målgrupps dagliga språkbruk? Dessutom kan ni identifiera vilket typ av innehåll som efterfrågas och därefter bygga upp sidor utefter vad besökarna faktiskt frågar efter.

Från vilka sidor sker sökningarna oftast ifrån?

Under ”Söksidor” i Google Analytics ser ni vilka sidor som sökningarna oftast har skett ifrån. Betyder det att era besökare inte hittar vad de letar efter på just den sidan eller hittar de ständigt fel i navigeringen? Vad är det i så fall som gör att de kopplar sökordet de sökt på till just den sidan som de alltid hamnar på från navigeringen? Gå tillbaka till er sökordsanalys (eller skapa en ny inom området), och se över vad intentionen kan vara bakom den sökningen och om era konkurrenter har valt att lägga den på en annan plats i navigeringen. Kanske skulle en tydligare länk i navigeringen räcka eller en länk från startsidan?

Beroende på vad du driver för webbplats kan det vara viktigare att kolla på viss data mer än annan, men några mätvärden i Google Analytics kan vara bra att hålla koll på:

Sökjusteringar – hur många procent av sökningarna har gjorts direkt efter att en annan sökning gjordes? Det här är viktigt att koll på för att se hur väloptimerat ert internsök är så att kunderna alltid hittar rätt på första försöket. Desto fler sökningar, desto mer irritation bygger vi upp, vilket kan få dem att lämna sidan eller välja en konkurrent. Prova själv med några av de vanligaste sökningarna ni får in och se om de känns relevanta. Eller ta till ett kundtest.

Utgångar för sökning – besökaren lämnar webbplatsen direkt efter att de gjort sökningen. Varför lämnade besökaren? Se över de sökord som användes i de fall där besökaren lämnade. Hittades inte rätt sida? Var det bristande relevans på resultaten?

Sessioner med sökningar – hur stor del av det totala antalet besök på webbplatsen används internsöket på? Beroende på hur ni har valt att bygga upp designen och kundresan på webbplatsen kan det här ses som både positivt och negativt. Kanske är er målgrupp typiskt ”sökbenägna”, kanske är sökrutan placerad på ett sätt som gör att det är sökrutan som blicken först faller på vilket gör en sökning naturlig (som på Svenska Kyrkans webbplats) eller så är menynavigeringen inte tydlig nog för att besökaren ska hitta sidan som önskas.

Ni kan vinna mycket på att inte glömma bort internsöket i er SEO-strategi, webbanalys och i hur ni bygger upp innehållet på er webbplats. Genom att analysera hur besökarna söker efter information kan ni skapa en bra upplevelse för era besökare och på så sätt öka den positiva synen på ert varumärke.

Evelina Jörhov, SEO-konsult på iProspect


Ämnen i artikeln:

Sök

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.