Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Dan Willstrand: "Mediernas trafik från Facebook rasar"

Publicerad: 16 November 2015, 07:22
Uppdaterad: 18 December 2015, 13:56

ANALYS. Denna vecka lanseras Facebooks Instant Articles i Sverige. Aftonbladet och Expressen har beslutat att haka på. Samtidigt visar statistik från USA att Facebook straffar publicister som valt bort Instant Articles med kraftigt minskad trafik, skriver Dan Willstrand.


Ämnen i artikeln:

Instant articlesFacebook

Under de senaste åren har medierna blivit starkt beroende av trafiken från sociala medier. För många tidningar kommer mer än 50 procent av all mobiltrafik via länkar från framför allt Facebook och Twitter. På många sätt har detta varit bra: det har ökat antalet besökare och sidvisningar, det har visat att folk verkligen engagerar sig i innehållet och det har gjort sajterna mindre beroende av förstasidan, där konkurrensen om utrymmet är hård.

Men nu blir det alltmer uppenbart att Facebook håller på att ta strypgrepp på medierna.

I våras lanserade Facebook "Instant Articles" i USA – enkelt förklarat innebär tjänsten att tidningarnas innehåll publiceras i sin helhet på Facebook, i stället för att man länkas till sajterna. Både Facebook och publicisten kan sälja annonserna. Problemet är att tidningarna gör sig extremt beroende av en enda aktör. Eventuella ändringar av Facebooks affärsplan eller strategi kan få ödesdigra konsekvenser.

Men ännu värre är att Facebook nu också börjat straffa publicister som inte är med i Instant Articles, genom att strypa trafiken de får från traditionella länkar. Mellan januari och oktober föll den länkade trafiken (desktop + mobil) till de 30 mest Facebook-beroende tidningarna med 32 procent, enligt analysföretaget SimpleReach. En fullständigt förödande nedgång.

Ett annat företag, SimilarWeb, som analyserar social trafik, noterade ännu värre siffror när de mätte de 50 största tidningarna på Facebook. För Huffington Post och Fox News sjönk trafiken med 60 respektive 48 procent mellan januari och september.

Svenska medier måste precis som alla andra företag på nätet fortsätta driva besökare från andra kanaler och plattformar, men att lägga alla ägg i Facebooks korg är uppenbarligen en mycket riskabel strategi. Om tidningarna vill behålla kontrollen över sin distribution och sina intäkter måste de snarast komplettera sina Facebook-strategier med nya sätt att skaffa besökare. Det kan handla om syndikering, cross promotion eller andra samarbeten mellan publicister. Det borde vara tryggare än att gifta sig med ett företag som inte ens vågar uppge sitt telefonnummer.

Dan Willstrand,

Content Director och CMO på Strossle International

LÄS OCKSÅ:

REPLIK – Ehsan Fadakar: "Ser inte på Facebook med naivglasögon"

 

Ämnen i artikeln:

Instant articlesFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.