Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Dags för steg två för sociala medier

Publicerad: 24 September 2009, 09:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Utvecklingen för sociala medier som annonsplatform går trögt. Det tycker Dagens Medias Ola Eriksson.


Begreppet sociala medier blir mer och mer utskällt bland bloggare och traditionella medier. Kommentarer i stil med "nästa person som säger sociala medier kräks jag på" börjar bli vanliga.  För 2,5 år sedan, när jag började på Dagens Media, var uttalande som detta näst intill obegripligt då sociala medier knappt existerade i diskussionen.

Samtidigt är sociala medier ingenting nytt utan enbart ett nytt namn på något gammalt. Aftonbladets eller Passagens klassiska tjattjänster var och är sociala medier. Jag har forummedlemskap som jag fortfarande använder från slutet av 90-talet. Dessa är i högsta grad sociala medier lika mycket som Facebook eller Twitter är det.

Men från att ha varit någonting för early adopters och i stor omfattning teknik- och datornördar har sociala medier blivit allmängods och någonting som diskuteras i morgonsoffor. För företag kan det dock fortfarande vara mer intressant med den äldre varianten av sociala medier. Lokala och nischade forum med tio år på nacken kan i många fall vara mer relevanta att synas i eftersom att målgruppen är den rätta. På många sajter som Fotosidan.se, Odla.nu eller Sweclockers.com finns även en fungerande modell för displayannonsering. För även om displayannonseringen dödförklaras lika ofta som papperstidningen så är det en kommunikationsform som fortfarande existerar i allra högsta grad och som fungerar.

Självklart handlar sociala medier, med Twitter som det tydligaste exemplet, om mer än att öka försäljningen och tjäna direkta pengar. Kundvård, pr-arbete och varumärkesvård är givna anledningar att finnas med i sociala medier. Men i den värld där jag lever, med våra största annonsör och stora mediebudgetar så krävs det även traditionella sätt att nå ut med sitt budskap genom annonser. Här behöver de stora och omdebatterade sociala medierna ta steg två. I praktiken har inte mycket hänt under de senaste åren även om tekniken länge har diskuterats. Riktad annonsering och beteendestyrd annonsering finns som produkter rent tekniskt men får inget större genomslag. Facebook är det tydligaste exemplet. Med över två miljoner svenska användare som delat med sig med stor del av sin information så finns stora möjligheter. Men istället för att gå framåt har annonssystemet Bacon lagts ner och någon ersättare verkar knappast finnas. Steg två för våra hypade sociala medier verkar tyvärr dröja.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.