Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Dags att tillåta tv-sponsring av Melodifestivalen”

Publicerad: 9 Februari 2011, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Istället för att skylla på kulturjournalisterna, bör kulturministern fundera över sin egen roll i näringslivets rädsla för kultur, skriver Dagens Medias Kristin Djerf.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenMelodifestivalenSVTLena Adelsohn Liljeroth

Svenska företag är rädda för kultur.

Det konstaterade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i P1:s ”Kulturnytt” häromveckan.

Med en retorik som påminde om Göran Hägglunds ”verklighetens folk”, lade hon skulden på kulturjournalisterna. Om de hade en lika ”inkluderande hållning” som sportjournalisterna skulle näringslivet bli mer öppet för kultursponsring.

Men istället för att skylla ifrån sig bör kulturministern se över sitt eget hus. Regeringens tudelade inställning till kultursponsring är ett större problem än elitistiska kultursidor.

Samtidigt som man vill se mer privat finansiering av kulturevenemang, vägrar regeringen att underlätta för företag som vill använda kultursponsring som en del i sin marknadsföring. Verkligheten är att sport är lätt att sponsra, kultur är svårt.

Självklart är det inte kulturjournalisternas sak att öppna näringslivets ögon för kultursponsring. Det inser  även Lena Adelsohn Liljeroth.

”Vi måste bli bättre på att visa att det går att sponsra kulturen”, förtydligade hon sig i ett senare inslag i ”Kulturnytt”.

Låt mig presentera en quick fix: Tillåt sponsring av SVT:s sändningar av Melodifestivalen.

Bästa sändningstid hela vintern, kvällstidningshysteri och garanterad tittarsuccé – företagen kommer orädda att stå i kö för att få sätta sina namn på sponsorskylten.

I skattelagstiftningen Jämställs sponsring av idrott och sponsring av kulturevenemang. Båda ger rätt till avdrag, så länge företaget kan visa att insatsen leder till en motprestation från rättighetsinnehavaren.

Men totalförbudet av sponsrade kultursändningar i public service, samtidigt som sportsändningarna kryllar av sponsorskap och loggor, sänder helt andra signaler.

Där är sport och kultur uppenbarligen inte jämställt.

Och vad spelar lagstiftningen för roll när Skatteverket har en så gammaldags syn på motprestationer att det enda sponsorn kan vara säker på kommer att räknas som motprestation är en exponerad logga?

I Almedalen i somras visade sig Skatteverkets förra generaldirektör Mats Sjöstrand ha väldigt svårt att tänka sig någon annan motprestation.

”Varför ska det vara så svårt att synas med sitt varumärke även i kultursammanhang”, sade han vid Kulturrådets debatt i ämnet.

Genom att tillåta sponsring av Melodifestivalen, Guldbaggegalan och ”Veckans föreställning”, skulle regeringen sända signalen att sport och kultur verkligen är jämställda.

Dessutom skulle företagen få tv-exponering för sina insatser – en motprestation som Skatteverket knappast kan bortse ifrån.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.