Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Tips och inspiration

"Dags att slopa http"

Publicerad: 23 Augusti 2017, 10:58
Uppdaterad: 23 Augusti 2017, 13:01

Vincenza La Starza, chef för SEO på Iprospect.

TIPS OCH INSPIRATION. Förvånansvärt många webbplatser ligger kvar på http, skriver Iprospects Vincenza La Starza.


Ämnen i artikeln:

IprospectGoogle

Under förra veckan fick webbplatsägare som ännu ej migrerat till https meddelanden från Google om att webbläsaren Chrome från och med oktober kommer att varna samtliga användare som besöker webbplatsen. Varningen kommer att synas i adressfältet och gälla samtliga sidor som använder någon form av formulär.

Enligt Statcounter använder majoriteten, cirka 44 procent, av alla svenska internetanvändare Chrome som webbläsare idag. Globalt är denna siffra 55 procent.

Vad är det som förändras?

Du kanske redan nu har märkt att Chrome talar om för dig som användare om webbplatsen du besöker är säker eller inte. Det finns tre olika säkerhetssymboler som hjälper dig att avgöra hur pass tryggt det är att använda webbplatsen:

 

I dagsläget visas nästan alltid det mellersta alternativet när du besöker en webbplats som använder sig av http. Förändringen blir nu att samtliga http-miljöer med någon typ av formulär kommer att visa en ny ”Ej säker”-varning. Och detta är nog bara början. I april i år skrev Emily Schechter från Google Chromes säkerhetsteam i ett blogginlägg på ämnet att de i slutändan planerar att visa varningar för samtliga webbsidor som använder sig av http.

Vad bör ni göra?

Trots ett flertal uppmaningar från Google att gå över till https så är det förvånansvärt många webbplatser som ligger kvar på http. En anledning till detta är såklart att det kräver en del arbete. En övergång till https kräver först och främst ett SSL-certifikat (som många redan har) och sedan ett migreringsprojekt från de gamla urlerna, uppdateringar av referenser till exempelvis XML-webbkartor, i robots.txt, Google Search Console och en del andra attribut och taggar.

Vi rekommenderar starkt att alla som fortfarande använder sig av http påbörjar arbetet med att övergå till https då ni annars riskerar att tappa både i synlighet och i trovärdighet.

Vincenza La Starza

Head of SEO på iProspect


Ämnen i artikeln:

IprospectGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev